23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Scania breddar med SCR-motor

Scania släpper en ny 450-motor, som använder enbart SCR-teknik för att hålla dieselförbrukningen nere.

I och med lanseringen breddas Scanias utbud av Euro 6-certifierade lastbilsmotorer ytterligare, och man erbjuder idag 18 olika motoralternativ. Det senaste tillskottet i 450-familjen – DC13 147 – blir den andra 13-litersmotorn i effektklassen, och använder enbart selektiv katalysatorreduktion, SCR-teknik, i efterbehandlingen. Den kräver varken turbo med variabel geometri eller EGR-kylare.





− Framgångarna med 13-litersmotorn i 410-utförande med enbart SCR har sporrat oss att gå vidare längs det spår som innebär minskad komplexitet och sänkt dieselförbrukning, säger Joel Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan, i ett pressmeddelande.





Den nya 450-motorn förväntas bli ett alternativ framförallt för fjärråkare som vill hålla dieselförbrukningen så låg som möjligt:





– Enligt våra egna beräkningar ska den i en Scania Streamline, allt annat lika, ge en besparing på omkring 1 procent diesel jämfört med företrädaren med både EGR och SCR.





Motorer med enbart SCR-teknik kräver mer Adblue än övriga, runt sex procent av dieselförbrukningen i Scanias SCR-motorer, jämfört med tre procent för motorer med EGR och SCR. Adblue tillsätts för att få en reaktion i katalysatorn, vilket ger avgaser med ett minimalt kväveoxidinnehåll.





− De Euro 6-kunder som har fördel av att kunna köra med upp till 100 procent biodiesel ska i stället sikta in sig på den särskilda version av Scanias 450-motor som är anpassad för det. I den versionen används som tidigare både EGR och SCR för efterbehandlingen, säger Joel Granath.





DC13 147 har ett maximalt vridmoment på 2 350 Nm som finns tillgängligt från 1,000 r/min.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.084