Med bara några få timmars mellanrum blev två dragbilar från estniska JND Trans OÜ den 3 och 4 april stoppade av norsk polis i Akershus, respektive Jessheim i Norge. Polisen konstaterade att de båda dragbilarna hade utfört olaglig cabotagetrafik, rapporterar norska branschsajten at.no.
Båda trailerekipagen utförde vid dessa tillfällen godstransporer för DHL freight. Vid båda tillfällena saknade chauffören dokument på den internationella transport in i Norge som ska rättfärdiga cabotagetrafik i Norge därefter.
Den norska branschsajten at.no har kontaktat JND Trans via e-post för att få en kommentar, men utan resultat. Man har även varit i kontakt med DHL Freight som ser allvarligt på det inträffade.
– Jag har ringt till JND Trans för att få fram vad som har skett, säger Peter Hesslin, vd i DHL Freight Sweden & Nordics till at.no. Jag har inte fått tag på cheferna där. Det är helt oacceptabelt att bryta mot lagar och regler. Det kommer att få konsekvenser för dem som fraktar gods för oss utan att hålla sig inom regelverket. Ett sådant uppförande vill vi inte ha i DHL.
Peter Hesslin informerar om att DHL utför mer än 4 000 transporten i Norden varje dag.
– Det är ett stort uppdrag att sörja för att vi använder lagliga transportörer vid varje tillfälle, säger han. Det är en uppgift som vi tar på stort allvar.
Inspektör Björn Uno Rogneby vid Jessheim Trafikkstasjon upplyser om att det bör vara nolltolerans för företag som utför transporter utan nödvändiga dokument i lastbilarna.
– Kraven på myndighetsgodkännande av dokument för gränsöverskridande frakter är så dåliga att det lätt kan skaffas fram papper på en internationell godstransport in i Norge inom loppet av några timmar även om transporten inte är utförd enligt regelverket, säger han.
Därför menar Björn Uno Rogneby att cabotagetransporter som genomförs utan dokument på internationell last till Norge per definition bör anses som olaglig cabotage. Han önskar bland annat att det införs krav om att tullarna skriver in kilometerställning och tidpunkt vid gränspassager på de dokument som måste finnas i lastbilen vid transporten i Norge.
– Vi vill gärna ha ett klarare regelverk när det gäller dokumentation i samband med cabotagekörning, säger han.