Det är i nivå med fjolårets 46 ansökningar, även om vissa aktörer vill utöka sina turer. Ett exempel är MTR Nordic, som vill utöka från en till två turer per dag på sträckan Stockholm–Göteborg. Även SJ, Veolia Transport Sverige och Skandinaviska Jernbanor har inkommit men ansökningar. Trafikverket drar nu igång konstruktionsarbetet med tidtabellen:
– Vår ambition är alltid att i möjligaste mån tillgodose tågbolagens ansökningar men kan samtidigt inte tillåta så mycket trafik och arbeten i spåren så att vi riskerar hållbarheten. Vi måste se till att systemet tål den mängd trafik vi släpper in. Det är trångt på spåren och på många sträckor har vi nått maxtaket, säger Jonas Westlund på Trafikverket.
20 av ansökningar avser persontåg, 16 godtåg och 9 uppställning, parkering och banarbeten.
Tågplanen klubbas den 26 september och tidtabellen för 2015 börjar gälla den 14 december 2014.