23948sdkhjf

Åkare som fått nog gick ihop

Elmsäter-Svärd är för lam, svenska åkerier dör ut och en timeout för cabotage är enda utvägen. Det är åsikter som drivit bildandet av intresseorganisationen Sverigeåkarna.se.
I början av november registrerades den politiskt obundna intresseorganisationen Sverigeåkarna.se. Bakgrunden var åtta åkare i landets södra och västra delar, som har anställda och betalar skatt i Sverige, som tröttnat på tomma ord och slingrande politiker. Kärnfrågan för föreningen är det olagliga cabotaget, som man anser är en fråga som inte tagits på tillräckligt allvar:

– Det blir bara fler och fler och fler utländska fordon på de svenska vägarna, och polisen har inte alls resurser att ta tag i detta. Cabotagetrafiken är som ett dåligt skämt idag, säger Björn Häggblom, en av grundarna till Sverigeåkarna.se till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

”I transportbranschen finns många regler och lagar som inte varken efterlevs eller kontrolleras av myndigheterna. En del på grund av fala politiker, eller frustrerade poliser som inte får gehör för sitt arbete då åklagare lägger ner fall efter fall eftersom straffvärdet är för lågt”, skriver Sverigeåkarna.se på sin hemsida.

Dels handlar det då om att konkurrensen som snedvrids ordentligt med fuskare på banan, men dels också om den sociala dumpning som den olagliga cabotagetrafiken medför.

– Vi var missnöjda med att Sveriges Åkeriföretag inte jobbade tillräckligt med brottsligheten på vägarna. Vi lever i verkligheten som man pratar om – mitt i skiten bland dieselstölder och olaglig cabotage – och nu kämpar vi emot allt detta, säger Björn Häggblom.

För att utmärka sig på vägarna har Sverigeåkarna.se tagit fram en dekal som kan användas av medlemmarna, idag ett 20-tal till antalet, och man använder ”Likhet inför lagen” som sin slogan.

– Vi har ingenting emot utlänningar, det är inte det, men samma villkor måste gälla för alla, slår Björn Häggblom fast.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078