23948sdkhjf

Nyheter för säkrare vintervägar

Vintervägar är en utmaning i Sverige, även ett relativt snöfattigt år som i år. Nu jobbar Trafikverket på nya regler, och svenska vägar ska börja utvärderas genom högupplösta närbilder.
– Alla trafikslag ska kunna fungera i det väder som råder. Människor ska kunna ta sig till och från sina arbeten och gods ska kunna transporteras i alla trafikslag. I stort fungerar det hyfsat bra, och vi har ganska bra förutsättningar att konkurrera på en global marknad, menar Edward Riedl (M) i Riksdagens Trafikutskott, som inledningstalade vid årets upplaga av Vintervägforum i Borlänge.

– Jag har varit med trafikpolisen ute längs vägarna och de tycker att det ser ganska bra ut med exempelvis vinterdäck på tunga fordon idag, säger han till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

Leif Pettersson (S), även han från Riksdagens Trafikutskott, är dock mer skeptisk:

– Visst har det införts krav på vinterdäck på drivaxeln på tunga lastbilar, men vi får se om det räcker. Titta på hur det ser ut på vägarna, vi ser en massa olyckor där tunga fordon glider av vägen. Man måste vara beredd från lagstiftarens sida att här behöver vi kanske ta ett steg till.

Från år till år jobbar Trafikverket på att hitta de mest kritiska sträckorna längs svenska vägar, och skjuter i bästa fall till extra resurser för att komma åt de mest besvärliga.

– Det finns 98 000 kilometer väg i Sverige, och vinterväghållningen är en av de allra viktigaste uppgifter vi har, konstaterar Trafikverkets underhållschef Mattias Wigert.

Idag har man 800 väderstationer som visar de parametrar som påverkar väglaget, som exempelvis yttemperatur och lufttemperatur.

– Nu ska vi bygga ut med kameraövervakning, så att vi får visuella bilder av hur vinterväglaget ser ut. Kameror tror jag kan ge ett bättre beslutsunderlag, berättar han.

Mycket har hänt i trafiken sedan 2003, konstaterar Dan Eriksson på Trafikverket Underhåll. Det drygt tio år gamla regelverket ATB Vinter 2003 fyller inte sin funktion, så sedan ett år tillbaka jobbar Trafikverket på att ta fram ett nytt regelverk:

– Regelverket behöver ses över. Vi måste titta igenom det här tillsammans med branschen och se över vilka förtydliganden och förändringar vi behöver göra, säger han.

Från den 1 september ska Vinter 2014 finnas tillgängligt, för att användas i höstens upphandlingar inför vintern 2014/2015.

– Det är inte några stora riktningsförändringar åt något helt annat håll, men regelverket behöver skruvas till för att fungera bättre. Vi har benat igenom nuläget och börläget och upprättat en handlingsplan. Men det är mycket som behöver göras, så mycket handlar också om prioriteringar.

170 deltagare finns samlade i Borlänge under två dagar, igår och idag, för att diskutera vinterväghållningen i Sverige. Konferensen anordnas av TTF – Forum för logistik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078