23948sdkhjf

Fortsatt röda siffror för Green Cargo

Green Cargos resultat för 2013 pressades hårt av en svag konjunktur, strukturförändringar för viktiga kunder och en allmän prispress på transporter. Höjda banavgifter för en infrastruktur med många störningar är ytterligare försvårande omständigheter. Under 2013 minskade Green Cargos volymer med 7 procent jämfört med föregående år.
Green Cargo redovisar en nettoomsättning för 2013 på 4 149 miljoner kronor, vilket är en minskning jämfört med 2012 då nettoomsättningen uppgick till 4 585 miljoner kronor.
Green Cargo redovisar en rörelseförlust (rörelseresultat, inklusive reserveringar och nedskrivningar av engångskaraktär med 190 miljoner kronor) för 2013 på -368 miljoner kronor, vilket är en försämring med närmare 300 miljoner kronor jämfört med 2012 då rörelseförlusten uppgick till -72 miljoner kronor.
Green Cargo redovisar ett negativt resultat efter skatt för 2013 på -368 miljoner kronor, vilket är en försämring med 887 miljoner kronor jämfört med 2012 då bolaget redovisade ett positivt resultat efter skatt på 519 miljoner kronor.
Punktligheten till kund inom utlovad timme blev även för 2013 95 procent. Nya och förlängda avtal har under året tecknats till ett värde av cirka 2 000 miljarder kronor.
Krisavtalet för 2013 som tecknades med facken, gav en resultatförbättring med cirka 65 miljoner kronor.
Ett åtgärdsprogram för långsiktig och stabil lönsamhet har tagits fram, syftande till effektivare produktion och administration vilket möjliggör betydande minskningar av personal och fordon.
Green Cargos resultat för 2013 pressades hårt av en svag konjunktur, strukturförändringar för viktiga kunder och en allmän prispress på transporter. Höjda banavgifter för en infrastruktur med många störningar är ytterligare försvårande omständigheter. Under 2013 minskade Green Cargos volymer med 7 procent jämfört med föregående år.
– Vi har analyserat hela vår egen verksamhet och tog under hösten fram ett kraftfullt åtgärdsprogram för att nå lönsamhet genom konjunkturcyklerna, säger Green Cargos vd Jan Kilström. Efter dialog med våra kunder hittar vi lösningar för olönsam trafik eller upphör med servicen på orter där olönsamheten består. Vi effektiviserar vårt produktionssystem, samlokaliserar egna funktioner och effektiviserar vår administration. År 2016 ska vi driva företaget med 600 medarbetare färre.
Personalminskningen kommer att ske i den direkta produktionen och stödjande verksamheter. Lokeffektiviteten ska öka och 120 lok tas bort, vilket minskar både löpande kostnader, investeringsbehov och ger en positiv påverkan på balansräkningen.
– Vi har en plan för hur vi ska minska våra kostnader och vi har ett stort engagemang internt kring detta, säger Jan Kilström. Det är också viktigt att poängtera att Green Cargo är Sveriges punktligaste godstågsbolag och möter ett stort intresse på marknaden. Vi skrev nya eller förnyade avtal för 2 miljarder under 2013 och med det som grund tar vi nu oss an det viktigaste förändringsarbetet sedan Green Cargo bildades.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063