23948sdkhjf

Green Cargo avvecklar olönsam trafik

Green Cargo ser över verksamheten i hela landet och ska vända förluster till lönsamhet och en tryggad framtid. Efter dialog med kunder om olönsam trafik på olika håll i landet har överenskommelser träffats som i några fall lett till ökade volymer och fortsatt trafik. Men på över 50 platser upphör servicen då fortsatt olönsam trafik inte är ett alternativ.
Kalix är en av de platser i landet där servicen upphör i april 2014.
Sedan lågkonjunkturen har Green Cargo tappat cirka 20 procent av volymerna och omsättningen har minskat i samma grad. Efter fem förlustår pågår därför en genomgripande effektivisering och översyn av hela företaget, med målet att nå en hållbar lönsamhet.
– När exempelvis stål- och skogsbranschen har problem så slår det direkt mot Green Cargos resultat, säger Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander. För att vi ska kunna investera och vara en pålitlig partner för näringslivets transporter även i framtiden, måste vi bryta förlusttrenden och bli lönsamma igen. Att köra olönsamt år efter år är ett hot mot hela vår verksamhet.
I översynen ingår att producera hela det landsomfattande nätverket på ett effektivare sätt, som kräver färre lok och personal. Och orter där Green Cargo kör med olönsamhet har identifierats och tagits upp med berörda kunder.
– Att fortsätta köra till orter med tydlig olönsamhet är inget alternativ för oss, säger Mats Hollander. Kalix blir en av de orter vi lämnar och det kan vara bra att veta att vi har inte kört något gods alls från Kalix de två senaste åren. Till Kalix har vi transporterat drygt en vagn i veckan och vi tittar på alternativ till hur de transporterna ska kunna skötas.
Kalktransporter till Karlsborgsbruk kan levereras direkt in på området med tåg och sågade trävaror kan levereras med tåg till Haparanda och sedan forslas med bil sista sträckan till Kalix. Green Cargo kan erbjuda lossning i Haparanda och biltransport därifrån. Dessa möjliga lösningar diskuteras nu med kunderna.
– De låga volymerna är huvudorsaken till olönsamheten, men fördubblade banavgifter och fortsatta höjningar försvårar även när vi ska nå lönsamhet, säger Mats Hollander. Illegal lastbilstrafik med dumpade priser och dumpade villkor för chaufförer är ett problem för en pressad transportbransch och det attackerar vi tillsammans med Åkeriföretagen och sjöfarten, men det är inte en avgörande fråga när det gäller Kalix låga godsvolymer på järnväg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062