23948sdkhjf

Sverige i EU-strid om långa fordon

I Bryssel jobbar man på nya lagar för långa lastbilar. Nu höjs oroliga svenska röster i frågan.
– Det värsta scenariot vore att man förbjöd långa lastbilar och att Sverige därför skulle tvingas ha den EU-standard på 18,7 meter som resten av Europa använder. Det skulle kosta väldigt mycket pengar för svenska företag och även öka miljöpåverkan dramatiskt från lastbilstrafiken i Sverige, säger EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M), till Sveriges Radio Ekot.

EU-parlamentet och medlemsstaterna förhandlar om en förändrad lagstiftning, och lika positiv som man i de nordiska länderna är till längre fordon, lika negativt inställd är man i Österrike. Österrikiska Eva Lichtenberger menade i en debattartikel att reglerna inom EU bör vara mer lika, och uttryckte oro över att godset skulle flyttas från järnväg till väg med större bilar.

– Det är ett missförstånd om man tror att lastbilstransporter alltid är i konkurrens med järnväg. Ofta är det så att lastbilstransporter är en förutsättning för att kunna skeppa gods på järnväg överhuvudtaget. Då är långa lastbilar ett bra alternativ och något som EU inte borde reglera eller förbjuda, kommenterar Christofer Fjellner.

Till radion säger han att han är rädd att vårens förhandlingar ska leda till ett totalstopp för gränsöverskridande transporter med 25-metersfordon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125