– Jag tror att det kommer att anställas i och med att kraven på järnvägen ökar, men det kommer aldrig att återgå till samma volymer som det har varit, säger Tågoperatörernas vd Christel Wiman till Transport & Logistik iDag/Transportnet.
Tre av de svenska järnvägsjättarna – Inftranord, Green Cargo och SJ – har inom loppet av några månader varslat totalt 1 400 anställda om uppsägning. Men bland yngre, mer slimmade aktörer, sticker flera bolag i järnvägsbranschen upp som framgångssagor.
– Det är olika mellan olika bolag, det är inte så att hela branschen drar ned. Järnvägen utvecklas volymmässigt, men teknisk utveckling och en omstrukturering av branschen gör att det ser ut på ett annat sätt idag, säger Christel Wiman.
Christel Wiman ser ett behov i branschen av att stanna upp och titta över den egna verksamheten. Volymmässigt slår man all time high på den svenska järnvägen, och allt högre krav lär ställas på underhåll framöver. Ändå tror hon att kostymen helt enkelt blivit för stor, och att tjänster försvinner även om många av de som varslats hos jättarna kommer att hamna hos någon mindre aktör:
– Färre tjänster blir det. Alla behöver ett visst antal anställda, men man behöver inte ha någon övertalighet som man haft tidigare. Utförare behövs, lokförare, byggare, underhållsarbetare, men i och med ny teknik och så vidare behövs inte säljkontor och trafikcentraler på samma sätt.
För tekniken går framåt, och precis som i exempelvis flygbranschen där drakar som SAS har svårt att anpassa sig till dagens mått, skulle ingen starta ett tågbolag på samma sätt idag som man gjorde förr.
– Det är stora omställningar som har gjorts, och det är säkert så att den sista omstruktureringen inte har gjorts ännu, konstaterar Christel Wiman.