23948sdkhjf

Ny härva avslöjar fejkkörkort

Falska körkort används i stor utsträckning på skandinaviska vägar, för att kunna kringgå lagarna kring kör- och vilotider.
Detta avslöjades när en norsk regionchef i det norska åkeriförbundet NLF wallraffande lyckats köpa ett litauiskt, äkta förarkort för lastbil för 80 euro. I priset ingick fyra identiteter för att föraren skulle kunna kringgå kör- och vilotidsbestämmelserna.

Genom ett sådant här system kan en förare köra ett tungt lastbilsekipage under flera dygn ”lagligt” och tjäna mer pengar. Det norska åkeriförbundet NLF konstaterar att det därmed är fritt fram för alla att sätta sig bakom ratten på tunga lastbilsekipage och riskera både sitt eget och andras liv. Och eftersom en stor del av den internationella lastbilstrafiken till och från Norge passerar Sverige så finns det även östeuropeiska lastbilsförare med falska förarkort som trafikerar svenska vägar.

Problemet med falska körkort har varit känt för svensk polis sedan tidigare.

Transport & Logistik iDag/Transportnet har tagit del av uppgifter från svensk polis som gör gällande att även polisen i Sverige medveten om att de chaufförer som stoppats i Norge i stor utsträckning kör genom Sverige och använder sina olika förarkort i lastbilen för att kunna undgå upptäckt då man inte tar sin lagstadgade rast/vila. Svensk plis konstaterar att dessa förares arbetsgivare, det vill säga åkeriägarna, är mycket väl medvetna om att chauffören använder flera förarkort. Svensk polis är också medveten om att det florerar falska ADR-intyg att köpa vilket naturligtvis innebär risker vid transport av farligt gods.

Det finns i Sverige god kompetens för att kontrollera att yrkesförare tar rast/vila enligt gällande regelverk. Däremot är det betydligt svårare att kontrollera de förare som har flera identiteter.

– Detta är den nya vardagen på norska vägare, säger Geir A. Mo, vd i det norska åkeriförbundet NLF.

– Vem som helst kan köpa sig ett förarkort för tunga fordon och utföra transportuppdrag. Det NLF via vår regionchef har dokumenterat i det här fallet, är nedslående information för norska medborgare. Vi har inte längre någon garanti för att de vi möter på vägen har kompetens för att framföra tunga fordon.

Geir A. Mo framhåller att det inte heller finns någon grund för att tro att detta enbart gäller för Norge.

– Detta är ett europeiskt problem, och våra myndigheter måste upp på banan. Inkompetenta personer utan utbildning i att vara yrkesförare, eller i att faktiskt köra lastbil, kan alltså påträffas på norska vintervägar med 40 ton med explosiv eller farliga kemikalier som last på bilen. Detta är en förtvivlad situation som Norges Lastebileier-Forbund (NLF) inte längre kan godta. Vi kräver att myndigheterna ögonblickligen kommer på banan och tar tag i denna problematik.

Geir A. Mo poängterar att trafiksäkerheten på norska vägar måste styras enligt norska lagar och inte enligt korrupta EU-länders omoral.

– Åtgärder måste ögonblickligen sättas igång och det måste kosta att begå olagligheter i Norge,säger han. Dessutom måste vi skapa en uppgörelse med transportköpare och deras ansvar; de kan inte längre gå enbart efter pris. Det kommer att kosta liv.

Fotnot: Wallraffa är en svenskspråkig beteckning för en journalistisk arbetsmetod där en reporter uppträder under falsk identitet för att på så sätt få material till reportage eller böcker. Begreppet syftar på den tyske journalisten och författaren Günter Wallraff som sedan 1970-talet har publicerat en mängd reportage och böcker som bygger på att han, ofta utklädd, har levt en tid i den miljö som han vill skildra.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063