23948sdkhjf

Svensk världspremiär ska effektivisera transporter

En ny svensk uppfinning hittar lediga fordon med hjälp av GPS, och matchar dem i realtid med gods som ska fraktas.
Idag lanserar svenska Cargospace24 en helt ny digital plattform, som ska förbättra utnyttjandet av den totala fraktkapaciteten i Europa. Godsägare kan endera lägga ut sitt gods direkt i plattformen, och låta transportörer med ledigt utrymme buda på uppdraget. Eller själv söka efter den typ av fordon man önskar i just det område där godset finns.

– Det är två saker som skiljer sig ordentligt mot de system som funnits tidigare. Dels är vi ingen speditör, vi är bara en oberoende bärare av plattformen. Dels matchar matchar vi köpare och säljare online, i realtid, säger Thomas Johansson, projektledare på Cargospace24 till Transport & Logistik iDag/Transportnet.

Tekniken bygger på att man antingen integrerar plattformen med ett befintligt GPS-system, eller förser bilen med en GPS. Sedan spåras bilen och visas för potentiella transportköpare, med ett meddelande om lastkapacitet.

Portalen och GPS-tekniken har testats under hösten, och marknadens behov har undersökts. Mottagandet beskriver Thomas Johansson som ”extremt positivt”, både bland köpare och säljare:

– Det här är första gången jag är med i ett projekt där alla är vinnare. Miljön är den stora vinnaren, men transportörerna sparar pengar på att de slipper tomdragningar och kunderna kan få ett lägre pris när man utnyttjar ledig kapacitet.

Alla användare, oavsett om de är köpare eller säljare, loggar in på portalen. Godsägaren ser direkt var det finns ledig fraktkapacitet, genom enkla färgmarkeringar. Det framgår också vart transporter är på väg.

– Utbudet kan filtreras, så att användaren ser bara just kylbilar, paketbilar eller taxibilar, eller den typ av fordon man söker.

Plattformen släpps idag. Målet för Cargospace24 är att inom 5 år ha 250 000 användare av systemet, och en omsättning på 250 miljoner. Delmål 1 är dock att nå 3 000 aktiva inloggningar till början av sommaren.

– Det krävs både köpare och säljare för att systemet ska rulla, så för att nå marknaden så fort som möjligt släpps systemet fritt i tre månader. Jag har redan lagt upp ett uppdrag med tre pallar som ska till Spanien, säger Thomas Johansson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094