Den nya CFS-terminalen, Container freight station, blir först ut med CFS-verksamhet i Göteborgs Hamn. Tanken med etableringen är att nå synergieffekter med Logents befintliga verksamhet i hamnen – Logent driver idag en Roro-terminal i Göteborg – och möta det behov av stuff- och stripptjänster som identifierats.
– Vi har tagit kontakt med Logent i avseende att arbeta fram ett CFS-koncept som kännetecknas av nytänkande, innovation och högsta möjliga servicenivå. Logent har visat sig mycket professionella samt kunniga inom detta område, men inte minst delar vi samma syn på hög kvalitetsstandard i kombination med kostnadseffektivitet, säger Henrik Mejlstrup, Product director Nordics på Geodis Wilson.
I takt med att fartygen blir allt större och därmed antalet containrar som hanteras i hamnen, ökar kraven på olika stödtjänster kring hamnen. Geodis Wilson, som är den största aktören på samlastningar i Norden, satsning på CFS-verksamhet i Göteborg möjliggör fortsatt expansion av trafiken till och från hamnen.
– Med Geodis Wilsons expertis inom området samlastningar samt Logents kunnande i att driva terminaler och lager effektivt kommer detta samarbete slutkunderna tillgodo i form av en kvalitetssäkrad och kostnadseffektiv hantering. Detta i kombination med terminalens placering i Göteborgs Hamn säkerställer att vi nu kan få en CFS i Göteborg som kommer vara i nivå med de effektivaste i världen, säger Henrik Mejlstrup.