– TT-line har i alla förhandlingar klargjort att de har för avsikt att sänka besättningskostnaderna och försämra villkoren, säger Jonas Forslind, avdelningssekreterare för Seko sjöfolk, i en kommentar.
– TT-line har sagt upp de anställda för att den tyska ägaren ska kunna försämra villkoren och sänka lönerna. Det här rör en färja som går mellan två EU-länder. Det är orimligt att arbetsvillkor och löner ska försämras bara för att den börjar gå mellan Sverige och Polen, istället för till Tyskland.
Seko hävdar i ett pressmeddelande att uppsägningarna är ogiltiga, då verksamheten övergår till annan och det inte handlar om att det råder arbetsbrist.
Frågan lyfts bland Östersjöländerna, där fackförbund för sjö- och hamnarbetare slutit upp och inlett ett långsiktigt arbete:
– Transporter är för billiga idag. Och att de som arbetar ombord får betala priset för detta genom dåliga arbetsvillkor och dåliga löner. Vi tycker att transport- och trafikföretagen har ansvar för detta, men också passagerarna och de som köper godstransporter. Det ligger ju i allas intresse att schysta villkor och mänskliga rättigheter gäller också alla som jobbar ombord på fartygen, oavsett var de kommer ifrån, kommenterar Kenny Reinhold, avdelningsordförande för Seko sjöfolk.