23948sdkhjf

Förbättrade godstransporter i Stockholms skärgård

Med moderniserade godsfärjor, nytt godsbokningssystem och bokning direkt hos Ressel Rederi blir godstransporterna i Stockholms skärgård så mycket bättre från årsskiftet.
Med ny organisation i Ressel Rederi blir det enklare och snabbare att boka in transporter av rullande och annat gods till mellanskärgård med utgångspunkt från Stavsnäs Vinterhamn. Undantaget är livsmedel och bidragsberättigat gods som bokas hos Medicarrier SLL Transport som tidigare.
Stockholms Läns Landsting har att tillse att livsmedelsbutiker, hotell, vandrarhem, restauranger och boende i Stockholms skärgård ska kunna få gods som är bidragsberättigat enligt RUFS-överenskommelsen transporterat till sina bryggor. Denna trafik utförs både på Waxholmsbolagets passagerarfartyg och av Ressel Rederi-ägda godsfärjorna m/s Lote, m/s Olliver och m/s Queen. För rullande gods och byggmaterial utgår inga bidrag utan dessa transporter sker helt på marknadens villkor.

Waxholmsbolaget har handlat upp sina livsmedels- och godstransporter av Ressel Rederi där alla tre godsfärjor i denna trafik har moderniserats med nya kylrum, större kapacitet och moderna kylmaskiner för att säkra kylkedjan.

Godsfärjan m/s Olliver har under året uppgraderats på Tenö- och Djurgårdsvarvet med helt nytt kylrum och generatoraggregat för mer elkraft och förstärkt klaff. Färjan m/s Lote moderniserades förra året med bland annat effektivare propellrar för att minska energiförbrukningen. Godsfärjan m/s Queen får till våren två moderna mobila kylrum som ger högre flexibilitet och kan anpassas till den mängd gods och varor som behöver transporteras vid varje tidpunkt. Ombord finns 3-tons gaffeltruckar för lasthantering. Dessutom finns radiostyrd hydraulkran på m/s Olliver och m/s Queen för att kunna lyfta iland exempelvis byggmaterial på platser där körning i land inte är möjligt.

– All bokning av rullande gods och godstransporter i skärgård för m/s Lote, m/s Olliver samt m/s Queen sker direkt hos Ressel Rederi från den 1 januari 2014, säger Ulla Ressel, vd i Ressel Rederi. Detta för att förenkla och effektivisera transporterna under hela året. Vi har besättningar ombord alla vardagar för att snabbt kunna utföra uppdrag, så även på helger efter beställning. Med fasta priser, snabbare svar på frågor och säkrare tidhållning är vi övertygade om att allt blir bra mycket bättre för godskunderna i hela skärgården. Bokningssystemet genererar bekräftelse, fraktdokument och faktura online samt att betalning ombord kan göras med kreditkort direkt vid transporten, allt för att underlätta och förenkla.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126