23948sdkhjf

Dubbelspår byggs på Ostkustbanan

Ett nytt dubbelspår byggs på Ostkustbanan mellan Uppsala och Gävle. Det ersätter sträckans näst sista enkelspår som länge orsakat stora förseningar i tågtrafiken och framkomlighet och restider kan förbättras. Ordern är värd 108 miljoner kronor och byggare är NCC.


De senaste tio åren har Trafikverket gjort stora investeringar för att bygga ut Ostkustbanan med bland annat dubbelspår för att öka kapaciteten. NCC:s uppdrag är att bygga en av etapperna på det fem kilometer nya dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik. Det är en 3,5 kilometer ny dragning mellan Skutskärs bangård och sjön Trösken. Arbetet innebär bland annat omfattande markarbeten med terrassering för järnväg och vägar, montage av kontaktledningsfundament och bullerplank, omläggning av VA-ledningar samt schakt för broar.

– Enkelspåret mellan Skutskär och Furuvik har lett till många och långa väntetider när gods- och persontåg måste vänta in varandra. Resenärerna har länge velat ha ett dubbelspår och när hela sträckan är klar till sommaren 2016 bidrar det till kortare restider och att fler kan välja tåget, säger Johan Eriksson, avdelningschef, NCC region Norrland.

På sikt, när utbyggnaden av Ostkustbanan mellan Stockholm och Sundsvall är helt klar ska den som lägst klara av en hastighet på 200 kilometer i timmen för snabbtåg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079