23948sdkhjf

Fortsätter utreda Green Cargos urspårning

Ett axelbrott på loket är konstaterat när det gäller Green Cargos urspårning och nu utreds möjliga orsaker till axelbrottet. Orsaken är inte klarlagd och utredningsarbetet fortsätter.
Intresset är stort kring vad som orsakade tågurspårningen i Stockholm 12 november och Green Cargo kommer att presentera resultatet av olycksutredningen så snart det är möjligt, enligt ett pressmeddelande.

– Olycksutredningen pågår men vi kan ännu inte peka ut orsaken till urspårningen och vi ägnar oss inte åt spekulationer. Det vi vet är att loket fått ett axelbrott och axeln undersöks nu noggrant. Spåret kommer att mätas upp för att se om spårläget var korrekt och den växel som tåget gick igenom precis norr om Södra station undersöks, för att se i vilket skick den var, säger Green Cargos säkerhetschef Håkan Sjöström.

Lokets hjul och axlar har inte överskridit fastställda serviceintervaller, det är fastställt. Lokets hjulaxlar hade undersökts med ultraljud utan anmärkning, så sent som två veckor före urspårningen. För att komma vidare i utredningen kommer axeln nästa vecka att skickas på en metallurgisk analys hos extern konsult.

– Vi har stor respekt för att många vill veta orsaken till urspårningen, i synnerhet som det i medier tidigt framfördes teorier om att den berodde på infrastrukturen. Green Cargo har dock inte pekat ut troliga olycksorsaker utan vi fortsätter undersökningen av såväl lok som spår och växel, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Det är fastlagt att lokföraren framförde tåget helt enligt alla föreskrifter och exempelvis inte överskred några hastighetsbegränsningar. Banan har för övrigt ett signalsäkerhetssystem, ATC, som tar över om ett tåg skulle köras för fort.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062