23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ökad trafik för e-julhandel

Hittills i år har e-handelns försäljning ökat med 17 procent, vilket är fyra procentenheter mer än vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan. Tillväxten uppskattas bli 18 procent när året ska summeras, enligt e-barometern för tredje kvartalet 2013 som presenteras av PostNord i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.




Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för totalt drygt 16 miljarder kronor i år och enligt e-barometern kommer drygt 25 procent av dessa inköp ske via internet. Över 2,5 miljoner svenskar kommer de närmaste veckorna handla sina julklappar på nätet för i genomsnitt cirka 1600 kronor. För ett år sedan angav 34 procent att de skulle e-handla julklappar, i år är andelen 38 procent.





– Vi planerar för en rekordjul i år igen. För att klara de ökade paketvolymerna har vi stärkt upp våra postombud och våra brevbärare förbereder sig på att dela ut allt fler julklappar i hushållens brevlådor, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.





De konsumenter som anger att de ska e-handla julklappar i år uppskattar att de i genomsnitt kommer att spendera ungefär 40 procent av sitt totala julklappsinköp på internet. De julklappar som klart flest konsumenter handlar på nätet är böcker, följt av kläder, filmer och leksaker.





– Allt fler konsumenter ser fördelar med att e-handla sina julklappar. Köpupplevelsen på internet blir allt mer lik den i butik, men på internet slipper du trängseln i julruschen, utbudet är större, det är lättare att jämföra produkter och du kan få julklapparna levererade hem till din brevlåda eller ett postombud nära ditt hem, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.





BREAKING
{{ article.headline }}
0.094