Priset delades ut av tidningen Skydd och Säkerhet. Auto Lock RFID påverkas dessutom inte av störningsutrustning, som vanliga automatlås kan göra. Lås som fungerar på upp till trettio meter från bilen kan lätt störas, vilket gör att chauffören tror att dörren är låst trots att den inte är det. Då Auto Lock RFID enbart fungerar på nära håll, drygt 2-3 centimeter, blir den svår att manipulera.
– Sedan vi installerade Auto Lock RFID på våra distributionsbilar i tätorterna har stöldproblemen minskat radikalt. Vår förhoppning är att detta blir standard på alla våra fordon i framtiden, och att vi på så sätt kan minimera riskerna för godsstölder, säger Torbjörn Kaliff, säkerhetschef för Postnord Logistics i Sverige
Företagets säkerhetsarbete handlar mycket om att arbeta proaktivt. Den inställningen har till exempel medfört att verksamheten sällan utsätts för det vanligaste brottet mot leveranskedjan, stölder från godstransporter.