23948sdkhjf

Lok pensioneras på Gävlemuseum

Loket Oskar, som tjänstgjort på Malmbanan, flyttar in på det nationella järnvägsmuseet i Gävle. Loket är 270 ton tungt och 35 meter långt. Loket är ett Dm3-lok och är känt för att det en gång var ett av Europas starkaste lok.


Dm3-loket har gjort sin tjänst på Malmbanan sedan 1970. Det är nu dags att gå i pension och LKAB skänker loket, inklusive verktyg och reservdelar, till Sveriges Järnvägsmuseum. Loket körs från Luleå för egen maskin. Den 1 oktober ska det finnas på plats vid museet i Gävle.

– Det blir inte helt enkelt att ordna plats för ett museiföremål på 35 meter och 273 ton men det är ett lok som verkligen symboliserar gruvbrytning, Malmbanan och de tyngsta transporterna så det är absolut högprioriterat. Det är också en kändis, inte minst bland tyska tågkännare, så det kommer att få en hängiven publik och kompletterar den nationella samlingen på ett fint sätt, säger Robert Sjöö, chef Trafikverkets Museer.

Loktypen består av tre lokenheter och från början fanns det tvådelade lok som hette Dm, och som kom 1953. 1960 började man bygga en tredje mellandel, och loken med tre delar hette då Dm3. Med sina 270 ton, 35 meters längd och imponerande dragkraft på nära 10 000 hästkrafter så har loken alltid ansetts som speciella och därmed också blivit kända.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093