Hon seglade ut från varvet i Sydkorea i juni och är ute på sin jungfrutur. Nya systrar i samma storlek byggs successivt och totalt sett kommer Maersk Line att sjösätta 20 sådana fartyg inom två år.
Efter ett antal testkörningar i fartygssimulator står Göteborgs Hamn redo att ta emot de nya fartygen i super post panamaxklassen. Fartygen är så stora att ingen hamn i vare sig Nord- eller Sydamerika kan ta emot dem, endast ett fåtal i Europa och några i Asien. Det krävs tillräckligt djupa och breda farleder samt största storleken på kranar.
– Vi välkomnar Maersk Lines nya Triple E till Göteborg, en mycket stark symbol för den växande handeln mellan Sverige och Asien, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
Fartyget är 400 meter långt och 59 meter brett. Hon har nio nivåer över däck och tio under. Hon kan ta 18 000 containrarna som uppställda på en rad skulle räcka 11 mil. Staplar man på höjden istället får man ett 47 km högt torn. Lastkapaciteten är 16 procent större än på de fartyg som idag är världens största.
Exportcontainrarna till Asien består stor del av papper, trävaror, stål, industrikomponenter och fordonsdelar. Importen består av i stort sett allt vi konsumerar – elektronik, kläder, möbler och livsmedel.