23948sdkhjf

Nya transportuppdrag till TräTrans

Lagom till sommaren har Norrbotten-baserade TräTrans landat två större uppdrag. Ett uppdrag som fortsätter med en gammal kund och ett uppdrag för en helt ny kund.
TräTrans har sedan tidigare transporterat importerat rundvirke från Piteå hamn (Haraholmen) till Smurfit Kappa. Uppdraget har varit varit en isolerad del i en större logistikkedja, vilket emellanåt har skapat onödiga väntetider och ineffektivt utnyttjande av resurserna.
Tillsammans med Shorelink har TräTrans nu träffat en långsiktig uppgörelse med Sveaskog för att hantera hela logistikkedjan från lossning av båtarna i hamnen under fem år.
– Fördelen är att vi nu tillsammans med Shorelink kan göra hela logistikkedjan mer effektiv, säger Simon Risberg, driftschef i TräTrans. Det är ingen enskild aktör som har intresse av att suboptimera någon del i processen utan nu jobbar vi för att lösa kundens behov. En längre uppgörelse gör dessutom att vi kan arbeta med dessa frågor långsiktigt.
För TräTrans är avtalet ett av de större, där cirka 100 båtar per år ska lossas i hamnen för vidare transport till Smurfit Kappa.
– Det handlar om cirka 450 000 ton virke per år, säger Simon Risberg. Som exempel kan jag nämna att en båt tar ungefär tjugo timmar att lossa och då har vi åtta till tio lastbilar som kör kontinuerligt.
Det andra avtalet gäller transporter av rundvirke åt Holmen skog. Holmen skog är en helt ny kund för TräTrans. Också här handlar det om stora volymer på årsbasis, närmare 400 000 kubikmeter rundvirke.
– Det handlar om transporter från det som Holmen kallar ”distrikt Norsjö”, säger Simon Risberg. Här kör vi från avverkningsplatserna till industrier i Västerbotten och södra Norrbotten.
Det som är rätt unikt med det här avtalet är att TräTrans även kommer att ha hand om all transportstyrning.
– Vi kommer att se skogslagrena hos kunden sedan är det upp till oss att se till att leverera detta till industrin efter bestämd leveransplan, säger Simon Risberg.
Avtalet med Holmen skog löper på tre år och kommer att sysselsätta nio till tio lastbilar som kör tvåskift året runt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063