23948sdkhjf

Hamnföreträdare kommenterar rederiallians

Alliansen P3-nätverket som världens tre största containerrederier nu bildar var helt otippad. Det säger Erik Froste, vd i Södertälje Hamn till Transport & Logistik iDag/Transportnet i en kommentar till denna händelse.
Transport & Logistik iDag/Transportnet rapporterade under tisdagen om att Maersk Line, MSC och CMA-CGM går samman i en oväntad allians med namnet P3 Network.
- Absolut hade jag väntat mig fler sammanslagningar och att vissa rederier skulle sluta på vissa transport-ben, men detta, icke, säger han. Jag tror framförallt att flera andra rederisamanslagningar, till.exempel G6 och Green Aliance har krismöten, vad ska de göra och vad kan de göra, för att motverka de besparingarna som de tre självklart får. Erik Froste framhåller att de riktigt stora synergierna kommer först när man helt slår samman företag, först då kan man spara personalkostnader.
Erik Froste frågar sig om den nya alliansen kommer det att gynna kunderna?
- Stora monopol gör ju sällan det, säger han. De har nu 37 procent av hela världens kapacitet, betydligt större andel på Fjärranöstern - Europa. Fraktpriserna kommer att gå upp, men samtidigt vet vi att de måste göra det för att rederierna ska överleva.
Erik Froste bedömer att berörda konkurrensmyndigheter inte kommer att godkänna den nya alliansen utan att de minskar sin andel på den trad som berörs mest.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063