23948sdkhjf

Skogsindustrin och åkarna vill ha 76 tons lastbilsekipage

Det är hög tid att den svenska regeringen ändrar trafikförordningen och höjer maxvikten för lastbilsekipage från 60 till 76 ton. Denna ändring skulle sänka utsläppen, minska transportkostnaderna och antalet lastbilar på vägarna. Samtidigt ökar trafiksäkerheten och Sveriges konkurrenskraft. Det framhåller Skogsindustrierna och Sveriges Åkeriföretag.
Den 1 oktober 2013 kommer Finland att höja max bruttovikt till 76 ton, vilket i praktiken betyder att de fokuserar på axeltrycken istället för bruttovikten. Ett liknande beslut i Sverige skulle stärka den svenska skogsindustrins konkurrenskraft i stället för att nu hamna efter våra viktiga konkurrenter i Finland, framhåller Sveriges Skogsindustrier.
Om Sverige höjer bruttovikten kan man med dagens godkända fordonsmoduler och inom samma längd se en möjlighet till effektivisering. Längre fordon, exempelvis så kallade ETT-fordon upp till 30 meter är än mer effektiva men behöver ytterligare beredning inför en implementering. Men det finns enligt Skogsindustrierna och Sveriges Åkeriföretag ingen anledning att vänta med tillämpning av normallånga effektivare lastbilar i Sverige då de bygger på dagens beprövade teknik och dimensioner.
Att det fungerar även i praktiken har man visat i forskningsprojektet ”större travar”. Försök visar bland annat att:
• Bränsleförbrukningen minskar med minst 10 procent vilket innebär en minskning av CO2-utsläppen i samma omfattning.
• Transportkostnaderna minskar med cirka 10 procent.
• Den ökade bruttovikten förväntas inte öka vägslitaget eftersom lasten fördelas på fler hjulaxlar.
• Det blir färre antal tunga fordon på vägarna vilket är bra för trafiksäkerheten och frigör kapacitet i vägsystemet.
- Det skulle betyda mycket för våra medlemmar att få möjlighet att effektivisera sina lastbilstransporter säger Helena Sjögren, transportpolitisk rådgivare Skogsindustrierna.
Ulric Långberg, transportpolitiskt ansvarig i Sveriges Åkeriföretag, framhåller att erfarenheterna från testfordonen visar på mycket lovande resultat.
- Även i tuffa skogsvägsmiljöer ser vi klara effektivitetsförbättringar, säger han. Erfarenheterna verkar lovande för att även andra delar av åkerinäringen ska kunna utvecklas i samma riktning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063