23948sdkhjf

Cabotagestudiens team bemöter speditörskritik

- Datanisamlingen i cabotagestudien är oerhört pålitlig och alla rörelsemönster som inte styrks av minst tre personer som i sin tur ingår i andra mönsterdetetekteringar räknas bort med en väldigt sträng kontrollmekanism.
Det säger Henrik Stenberg, forskare vid Lunds Universitet och ansvarig för den mycket uppmärksammade cabotagestudie som nu pågår. Henrik Sternberg uttalar sig till Transport & Logistik iDag/Transportnet bland annat mot bakgrund av att Transportindustriförbundet riktar kritik mot denna studie, vilket Transport & Logistik iDag/Transportnet nyligen har rapporterat.
- Siffrorna vi anger är oerhört konservativa, eftersom vi inte har räknat mörkertal, trots att vi har tiotal fotodokumenterade fall av lastbilar med dubbla skyltar, bortskruvade eller manipulerade skyltar, säger Henrik Sternberg. Transportköpare, Sveriges Åkeriföretag, Svenska Transportarbetarförbundet, åkeriägare och tusentals chaufförer står bakom studien. Chaufförerna har sett situationen i Sverige med egna ögon och Cabotagestudien bekräftar och sätter siffror på bilderna från bland andra Uppdrag Granskning och Kaliber.

Allvarligt läge

Henrik Sternberg framhåller att situationen när det gäller lastbilstransporter i Sverige är oerhört allvarlig.
- Baserat på rörelsemönster på 6 800 lastbilar ser vi, om vi gör en konservativ bedömning, 2 000 lastbilar som uppvisar ett mönster av att inte lämna Sverige - och som inte är en vägtransport i samband med en intermodal transport, säger han. Det skall jämföras med att det i Sverige enligt Transportstyrelsen senaste statistik finns cirka 8 000 registrerade lastbilar för trailerdragning. Datainsamlingen är oerhört pålitlig och alla rörelsemönster som inte styrks av minst tre personer som i sin tur ingår i andra mönsterdetekteringar räknas.
Henrik Sternberg framhåller att Cabotagestudien samtidigt är både den mest spännande och mest skrämmande studie som han jobbat med.
- Cabotagestudien är namnet på denna studie, som i själva verket kartlägger alla internationella lastbilars rörelser i Sverige, alltså inte enbart cabotage, säger han. Vi har mycket stark taggning i Danmark och en del taggning i Finland och Norge, vilket innebär att vi dessutom fångar upp de lastbilar som ingår i så kallade internationella rörelsemönster.
Henrik Sternberg förklarar att trailerdragning fortfarande svarar för 98 – 99 procent av rapporteringarna i Cabotagestudien, men att utlandsregistrerade rundvirkes- och lastväxlarekipage som aldrig lämnat landet är identifierade.
- Första etappen av datainsamling för Cabotagestudien avslutades den 31 maj i år, säger han. I nästa version av denna studie kommer vi att bygga in två nya funktioner. Det handlar dels om en dokumenteringsfunktion för manipulerade registreringsskyltar, något vi ser mer och mer för varje vecka. Dels handlar det om en kategoriseringsfunktion där vi på ett enkelt sätt ska kunna skilja på data för trailerdragare och för andra typer av fordon.
Cabotagestudiens team består utöver av studiens ledare Henrik Sternberg av två forskningsassistenter, en matematiker, en programmerare, en grafiker och två praktikanter. Dessutom medverkar ytterligare ett tiotal personer i kulisserna med input, analys av input med mera.
- Vi välkomnar alla aktörer som är intresserade av godstransporter i Sverige utförs på ett sätt som är i enlighet med Svenska regler, säger Henrik Sternberg. Tre stora transportköpare har gått med i studien, men det är bara Coop som har gjort det officiellt - övriga vill först "städa" och se över sina transportinköp innan deras medverkan blir officiell.
Förutom alla aktörer som är med i studien eller konfirmerat att de stödjer nästa delprojekt i studien, så har enligt Henrik Sternberg även Transportindustriförbundet och ett antal speditörer fått både skriftlig och muntlig inbjudan vid ett flertal tillfällen att medverka i studien och att komma till Lund för att diskutera och delta i analysen av projektet.
- Bristen på regelefterlevnad är nu så stor att en större förenad insats skulle behövas på kort sikt, tills myndigheterna tar tag i problemet, säger Henrik Sternberg. Vad vi ser i Sverige är det som inom ekonomisk forskning kallas för "marknadsmisslyckande": Marginalerna i transportbranschen är oerhört pressade och transportutförare som betalar skatt och följer reglerna kan inte konkurrera mot aktörer som inte gör detsamma. En åkare som inte betalar skatter, sociala avgifter och inte behöver ta hänsyn … säljer trailerdragning för 70 kronor per mil slår ut seriösa företag som måste begära 120 kronor per mil.
Första fasen av Cabotagestudien avslutades den 31 maj.
- Efter 6 intensiva veckor avslutade vi den 31 maj den första fasen av Cabotagestudiens datainsamling med 161 987 taggningar, säger Henrik Sternberg. Det här har varit möjligt tack vare en stark insats från en mängd olika personer.

Presentation i Almedalen

Forskargruppen bakom Cabotagestudien kommer nu att jobba intensivt med analysen av de data man har samlat in, fram till Almedalsveckan i början av juli då slutrapporten kommer presenteras och Henrik Sternberg kommer presentera resultaten av studien.
Cabotagestudien drar igång till hösten igen – målsättningen är då att kunna satsa stort i flera länder med hjälp av nya sponsorer.
- Vi jobbar hela tiden med att utveckla våra appar och förfina tekniken i systemet för visning av rörelsemönster, säger Henrik Sternberg.
Henrik Sternberg och hans forskarteam hoppas att alla ”hjältar” (det personer som rapporterar flitigt i Cabotagestudien) är redo att samla in mer statistik på rörelsemönster och rapportera för att bygga upp ett ännu bättre underlag för framtida utredningar.
En av de branschorganisationer som stödjer Cabotagestudien är Sveriges Åkeriföretag.
- Vi vet att det finns utländska – och svenska – åkerier som struntar i lagar och regler och kör svart, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Det är ett stort problem för branschen och för hela samhället är att vi inte känner till omfattningen av utländska bilar och framförallt vet vi inte om de har rätt papper och i vilken omfattning lagar och regler följs.
- Konkurrenssituationen i branschen är stenhård och många av våra medlemmar har mycket svårt med sin lönsamhet, säger Tina Thorsell. Problemet är när de tvingas konkurrera med företag som inte följer lagar och regler, då är de seriösa åkarna helt chanslösa.
För att söka mer fakta stödjer Sveriges Åkeriföretag cabotagestudien och dess forskning ekonomiskt.
- För oss är det viktigt att söka fakta, säger Tina Thorsell. All kunskap vi kan få är värdefull.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078