I kapitel 10.7 i ADR-S skrivs att dolly med tillkopplad påhängsvagn ska anses vara en enda släpvagn. Därmed uppfylls kraven i avsnitt 8.1.1 i ADR-S.
Efter diverse diskussioner med andra länder har MSB den 2 maj 2013 även tagit fram förslag till multilaterala avtalen M 262 och M 263 för modulfordon för transport av styckegods respektive i bulk och i tank. Skillnaden mot det tidigare avtalet M225 är att mängden farligt gods har begränsats till 40 ton.
Avtalen träder i kraft så snart något land signerat.
– MSB har varit proaktivt och arbetat för att tillåta ADR transporter med olika typer av modulfordon. Sveriges Åkeriföretag och IRU har samverkat med MSB för att uppnå detta. Vi måste nu fortsätta att arbeta för att minst ytterligare ett land undertecknar avtalen så att de kan träda i kraft, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges Åkeriföretag.
Så snart något annat land än Sverige har skrivit på avtalen kommer detta att meddelas på FN:s webbplats.