Vid projektstarten 2008 kartlades bränslekvaliteter, bränsleförbrukning, körsträckor, godsmängder, godsstorlekar och körrutter av DB Schenker Consulting, som också har dokumenterat och räknat på förändringar i utsläpp över tiden.
Projektet har lyckats tack vare mycket entusiastiska deltagare, inte minst från DB Schenkers avtalsåkerier TGM och Bäckebols Åkeri. Nyckelpersoner från DB Schenkers lokala distriktskontor i Göteborg har också varit mycket aktiva.
– Vi hittade en projektmodell där lärande om olika fordonstekniker och bränslen varit en stor del, säger
Tony Ekvalldistriktschef DB Schenker i Göteborg.
– Projektet har ytterligare förbättrat vårt logistikkoncept som redan var mycket optimerat. Trafikkontoret i Göteborg har också hjälpt till genom att se över lastnings- och lossningszoner i city, säger
Roger Nilsson, vd för TGM.
Fordonsgas i Göteborg som levererat den biogas som används har också varit mycket betydelsefulla genom att de funnit ett sätt för projektet att använda 100 procent biogas och inte den normala blandningen mellan naturgas och biogas.
Fordonsflottan som används inom projektet består av 13 bilar:
En MDE-hybrid (Methane Diesel Engine) som drivs av en kombination av diesel och komprimerad metangas.
Fem biogasdrivna fordon.
Sju dieseldrivna fordon där råvaran till bränslet delvis utgörs av en förnybar restprodukt från skogen.