23948sdkhjf

Förespråkar koldioxidbeskattning

Mikael Nilsson, som är tf vd i Sveriges Åkeriföretag, anser att det blir större klimatnytta om man gör insatser i andra branscher än transportsektorn. Att minska transportsektorns utsläpp är dyrare än i andra branscher räknat i kronor/koldioxidreduktion. Därför vill man ha koldioxidbeskattning.
Sveriges Åkeriföretag anser att målet med varje styrmedel skall vara tydligt, långsiktigt och kopplat till den önskvärda effekten. Om målet är att reducera koldioxidutsläpp anser organisationen att koldioxidbeskattning är det bästa alternativet som lämnar utrymme åt marknaden att identifiera de bästa lösningarna.

Sveriges Åkeriföretag har inget emot att infrastrukturavgifter för tunga fordon och lätta fordon utreds, men anser att det är viktigt att ett eventuellt införande är harmoniserat inom EU.

– Klimatnyttan blir större om effektiva insatser också riktas till andra sektorer än transportsektorn. Det konstaterar Mikael Nilsson, tf verkställande direktör i Sveriges Åkeriföretag med anledning av organisationens remissvar till Miljödepartementet angående Naturvårdsverkets underlag till en svensk klimatfärdplan 2050.

Naturvårdsverket konstaterar att koldioxidskatten är ett av de viktigaste styrmedlen i den svenska klimatstrategin. Förändringar av skatten påverkar framförallt drivmedelsanvändningen inom transportsektorn och i arbetsmaskiner. Verket föreslår därför att koldioxidskatten förlängs och utvecklas så att den ger den önskade utsläppsminskningen mot klimatmålet 2020 samt att den ska gälla även efter 2020. Sverige bör också verka för att EU:s koldioxidkrav på nya bilar och lätta lastbilar utvecklas samt även arbeta för koldioxidkrav inom EU på lastbilar och på sikt även på arbetsmaskiner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062