23948sdkhjf

Strejken bryter ut vid lunch

Facket har sagt nej till medlarnas slutbud och därför bryter den varslade strejken inom transportområdet ut vid 12-tiden i dag, onsdag. Förhandlingarna föll på frågan om bemanningsavtal, uppger fackförbundet Transport.
Konflikten rör sig kring om åkerierna ska kunna använda bemanningsföretag eller ej. Lönekravet var däremot ingen stor konfliktpunkt i förhandlingarna. Strejken innebär att arbetet upphör på 24 lastterminaler runt om i landet. Arbetsgivarna har i sin tur varslat om lockout från i morgon av alla lastbilschaufförer som då blir utan arbete.

– Bemanningsföretag har kommit för att stanna, de kan vara bra att använda vid arbetstoppar. Men vi tycker det är helt felaktigt att de ersätter ordinarie, tillsvidareanställd personal, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Men arbetsgivana tycker att det är viktigt med bemanningsföretag för det ger en större flexibilitet.

– Det är viktigt för oss som arbetsgivare att själva kunna bestämma om man behöver anställa folk, eller om man vill lösa tillfälliga behov genom att hyra in personal i stället. Det har att göra med behov av flexibilitet och behovet att kunna möta kundernas efterfrågan, säger Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund, till Ekot.

Inom dagligvaruhandeln tror flera kedjor inte att strejken ska bli så kännbar, enligt tidningen Fri Köpenskaps rundringning. När det exempelvis gäller tomater som importeras från Holland kommer de till Sverige i utländska bilar som inte berörs av strejken. Sedan hämtas de upp av kedjornas egna bilar som kör till butikerna.

Schenker har 28 terminaler i Sverige och nio av dem har tagits ut i strejk av Transportarbetarförbundet.

– Men det är våra nio största terminaler och det gör att vi inte kommer att kunna bedriva någon verksamhet från de andra terminalerna heller, säger Pierre Olsson, presschef hos Schenker, till Dagens Nyheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095