Coop Logistik medger att man brutit mot arbetstidslagen. Byte av lagerhanteringssystem samtidigt som KF-koncernen bytte IT-leverantör gjorde att det blev svårt att få ut varor i tid.
– IT-störningarna ledde till driftstopp, vilket gav stora förseningar i leveranser till butikerna. För att se till att butikerna fick sina leveranser och därmed undvika ännu större ekonomisk skada för Coop, behövde vi arbeta ikapp den tid vi förlorat med hjälp av övertid, säger Marika Hjelm Siegwald, informationschef på Coop Logistik, till Handelsnytt.
Övertiden var, enligt arbetsledningen, frivillig. Enligt Coop hade man först haft en dialog med fackklubben, där man förhandlat om övertiden och ersättningen i det aktuella fallet. Men fackklubbens ordförande, Jyrki Koivisto, känner inte till någon dialog
– Vi erbjöd ett lönepåslag på 200 procent till dem som ville arbeta övertid, säger Marika Hjelm Siegwald.
Nu återstår att se vilken summa övertidsavgiften beräknas till. Coop Logistik hänvisar till särskilda omständigheter och hoppas att få ner den, skriver tidningen.