Rälsen i en plankorsning nära stationen var kraftigt utmattad av flera samverkande orsaker. I övergången slits rälsen mekaniskt av till exempel plogfordon samtidigt som vatten, smuts och föroreningar ligger kvar kring rälssidan. Sammantaget har det medfört att rälsen utmattats av nötning och korrosion. Vid olyckstillfället var temperaturen kring 20 minusgrader.
Trafikverket tar olyckan på allvar. Rälstypen som inköptes från 1985 och framåt är sedan länge ersatt vid byte och nyanläggning till en robustare sort. Där rälsfabrikatet finns kvar vidtas nu åtgärder för att se till att en liknande olycka inte kan inträffa igen.
– Utmattningen och korrosionsskadorna på rälsen nere i plankorsningen var svåra att se vid vanliga inspektioner, säger Mats Fhanér, utredare, Trafikverket. Tidpunkten för olyckan kan ha påverkats av kyla men rälsbiten hade sådana skador att brottet skulle skett förr eller senare. En oskadad räls klarar mycket lägre temperatur än den som rådde vid olyckstillfället.