23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hastighetsgränserna består

Regeringen ändrar inte de nu gällande hastighetsgränserna. Kommunerna kan därför fortsätta använda hastighetsgränser i 10-steg mellan 30-100 kilometer i timmen.





Regeringen väljer att inte ändra på de nu gällande hastighetsgränserna. Det innebär att 50, 70 och 90 kilometer i timmen inte kommer att avvecklas, vilket föreslogs i den utvärderingsrapport som Trafikverket genomfört på uppdrag av regeringen. Kommunerna kan därför fortsätta använda hastighetsgränser i 10-steg mellan 30-100 kilometer i timmen. Regeringens ställningstagande innebär också att det inte blir något beslut om ny bashastighet till 40 km/tim inom tättbebyggt område.





Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) anser att den nuvarande bashastigheten inom tättbebyggt område på 50 kilometer i timmen bör ändras till 40 kilometer i timmen. 50 kilometer i timmen som bashastighet stämmer inte längre med den inriktning som många kommuner har med lägre hastigheter i staden. En ny bashastighet till 40 kilometer i timmen skulle ge en ökad tydlighet i det förändringsarbetet. SKL:s budskap till kommunerna är dock att fortsätta se över sina hastighetsgränser och följa inriktningen i handboken ”Rätt fart i staden”.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078