23948sdkhjf

Dansk tågurspårning kan få konsekvenser för svenska godståg

För några dagar sedan spårade ett godståg ur, på en enkelspårig sträcka i Danmark. All godstrafik genom Danmark är sedan dess stoppad.  Stoppet kommer att finnas kvar i ytterligare två veckor vilket kan få konsekvenser för svenska godståg i internationell trafik.

Viss trafik kan gå via omledningsvägar. Green Cargo har trots den danska tågurspårningen hittills klarat av godsvolymerna till och från kontinenten.Tågurspårningen inträffade på torsdagskvällen, den 29 november.Återställningsarbetet efter urspårningen kommer att ta lång tid. Banedanmark, den danska motsvarigheten till Trafikverket, bedömer att trafiken kan återupptas den 19 december.Trafikverket har kontakt med Banedanmark och följer noga utvecklingen. Man har en kontinuerlig dialog med tågoperatörer och näringsliv för att tillsammans hitta alternativa lösningar så att godstrafiken till och från Sverige, som normalt passerar genom Danmark, ska komma igång så snart som möjligt.I möjligaste mån upprättas landbryggor via lastbil. Viss trafik går över färjelinjerna från Trelleborg mot Tyskland samt andra färjeförbindelser.Green Cargos planeringsavdelning och produktionspersonal har arbetat intensivt hela helgen och hittills klarat av godstågsvolymerna till och från kontinenten. Den stora tågurspårningen i Danmark har medfört förseningar men med omledningar i Danmark och inköpt extra kapacitet på tågfärjorna Sverige – Tyskland har alla volymer kommit iväg under helgen. Green Cargo kunde därmed häva bokningsstoppet för nya volymer under söndagskvällen.- Vi har färjeavtal med rederiet och vi har vår partner DB Schenker Rail i Tyskland och det har naturligtvis hjälpt oss när vi fick planera om och ta fram resurser för att klara import- och exporttrafiken för våra kunder, säger Mats Hanson, Green Cargos marknadsdirektör.Green Cargos delägda tågbolag DB Schenker Rail Scandinavia i Danmark har också tagit fram resurser för en del av Green Cargos kundvolymer som nu leds om genom Danmark på en bana som kräver diesellok.Spåravbrottet genom Danmark orsakad av annan part faller under force majeure. Green Cargo kommer därför att ta kontakt med kunder som normalt kör via Öresundsbron om de merkostnader som den omlagda produktionen leder till.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094