23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tummen upp för differentierade transportavgifter

Differentierade avgifter för transporter är okej, men regeringens beslut om en tredubbling av banavgifterna måste omprövas.

Det är några av huvudpunkterna i Transportgruppen och Näringslivets Transportråds gemensamma remissyttrande om Trafikverkets Kapacitetsutredning.I remissyttrandet understryks vikten av att viktiga godsstråk har en hög kapacitet, tillgänglighet och framkomlighet. För att öka kapaciteten och effektiviteten här krävs då att det går att köra tyngre, längre och bredare tåg och vägfordon. Ett kraftfullt slag slås också för att samhällsnyttan av godstransporter blir tydligare i beslutsunderlaget.Man efterfrågar också ett insatsgolv i den statliga budgeten:”Ökade investeringar i infrastruktur, drift och underhåll måste ske systematiskt, flerårigt och långsiktigt”, skriver Transportgruppen och Näringslivets Transportråd i remissyttrandet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04