23948sdkhjf

Bring Frigos trafiktillstånd hotas

Logistikföretaget Bring Frigo bedriver sin egen åkeriverksamhet utanatt ha någon trafikansvarig sedan september 2011, vilket är enförutsättning för ett intakt trafiktillstånd.

– Så får det inte vara, säger Christer Hedberg på Länsstyrelsen till Transport & Logistik iDag/Transportnet. – En godkänd trafikansvarig är en förutsättning för ett företag för att få sitt trafiktillstånd. Sedan kan det hända saker under resans gång så att man måste byta, men då har företaget en skyldighet att rapportera in till oss vem som tar över ansvaret. Under perioden 12 september 2007 till 12 september 2011 var Per-Gunnar Persson registrerad som trafikansvarig för Bring Frigo Åkeri, som ägs av Posten Norge. Därefter inkom en skrivelse till Länsstyrelsens region Syd, om att han slutat sin anställning inom företaget och därför skulle avregistreras som trafikansvarig. – Sedan ska det gå till så att företaget får en chans att inom skälig tid anmäla en ny person som kan godkännas, berättar Gunilla Wendel på Länsstyrelsens region Syd, som dock inte handlägger det aktuella ärendet. Fram till den 4 december 2011, då nya mjukare EU regler trädde i kraft, hade Länsstyrelsen en praxis som sade att upp till två månader kunder räknas som skälig tid för att anmäla en ny trafikansvarig. Alltså borde Bring Frigo Åkeri ha anmält en ny person senast den 12 november 2011. Men ännu har ingen rapporterats in, trots att över fem månader har gått. Och inget ärende är heller påbörjat i fallet på Länsstyrelsen. – De har fortfarande trafiktillståndet intakt, och det är stort, på hela 90 fordon, konstaterar Christer Hedberg, som inte känner till det specifika fallet men är väl medveten om vad en överträdelse kan få för följder: – Det kan bli så att trafiktillståndet återkallas om man inte kan uppvisa en trafikansvarig. Från den 4 december 2011 är det sex månader företag har på sig att anmäla en ny trafikansvarig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063