Det nya passagerarfartyget blir Viking Lines största och ska trafikera rutten Stockholm–Åland–Åbo. LNG ger 20–30 procent lägre koldioxidutsläpp än olja, och innehåller varken svavel eller tungmetaller. Gastankar byggs på däck i fartygets akter.– Viking Lines miljömedvetna satsning är ett viktigt ”flaggskepp” för sjöfarten och för ett renare Östersjöområde. Såväl närheten till LNG-terminalen med flexibla och tillförlitliga leveranser som AGA:s kunskap gällande kryogent miljövänligt bränsle och bunkringsteknik, gör AGA till en naturlig partner i detta pionjärprojekt, säger Viking Lines vd Mikael Backman i ett pressmeddelande.Viking Lines LNG-satsning är helt i linje med det kommande direktivet från IMO, International maritime organization, om att begränsa svavelinnehållet i fartygsbränsle till 0,1 procent från och med år 2015.Det nya miljöfartyget byggs på STX Europes varv i Åbo och har projektnumret NB 1376. Gasen kommer att levereras från AGA:s LNG-terminal i Nynäshamn.
Gasen i botten för Viking Lines miljösatsning
AGA levererar bränsle i form av LNG, flytande naturgas, till Viking Lines nya miljöfartyg som sjösätts i januari 2013.