23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så ska Dalabanan bli bättre och snabbare

Åtgärder för kortare restid, stabilare och säkrare järnväg har varitutgångspunkten för Trafikverkets förstudier av Dalabanan som nu ärklara.

Fyra nya mötesstationer och ombyggnad av de sju som redan finns på sträckorna Uppsala–Sala och Sala–Borlänge kan göra dem bättre. Med några kortare omdragningar samt kurvrätningar hoppas man uppnå kortare restid genom högre hastighet, stabilare och säkrare järnväg samt ökad kapacitet. Söder om Hedemora ingår dessutom en sträcka med dubbelspår. Trafikverket har beslutat att förslagen i förstudierna ska ligga som grund för utvecklingen av Dalabanan. De föreslagna åtgärderna är dock varken tidsatta eller finansierade.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04