23948sdkhjf

Informationsbrist gör åkare osäkra

| Av admin | Tipsa redaktionen

Ny forskning från Goodyear Dunlop Tires Europe visar att åkerier har stort intresse för att finna metoder för reducering av sina drivmedelskostnader och att bristen på information härom skapar oro över att inte kunna vidmakthålla lönsamheten under kommande decenniet.

Europas åkare ska träffas i Bryssel för att diskutera faktorer som påverkar deras drivmedelsräkningar. Alldenstund drivmedelspriserna ökar, efterfråga Europas åkare mer information som kan hjälpa dem att avsevärt minska sin drivmedelsförbrukning, visar ny forskning som genomförts av däcktillverkaren Goodyear Dunlop Tires Europe .Som väntat vidtar nästa alla åkare, 92 procent, olika åtgärder för att förbättra sin drivmedelseffektivitet. Sina ansträngningar till trots är de övertygade om att det finns mycket mer som kan göras för att förbättra situationen.Nära en tredjedel. 28 procent, säger sig kunna uppnå större drivmedelsbesparingar, därest de vore bättre informerade om faktorer, som påverkar deras lastbilars drivmedelsförbrukning mest.Den här bristen på information gör att många åkare förblir osäkra inför framtiden. Nära en av sex, 15 procent, är oroliga över att inte kunna bibehålla sin lönsamhet under det kommande decenniet, medan en femtedel, 19 procent, inte är säkra på om de kommer att kunna förbättra sin drivmedelseffektivitet inom samma tidsram.Östeuropeiska åkare är dock mer optimistiska rörande potentialen att uppnå större besparingar, möjligen pga att dieselkostnaden och nationell lagstiftning har påverkat dem i mindre utsträckning än deras grannar i väst under de senaste fem åren. En tredjedel av de polska åkarna, 33 procent, säger sig exempelvis kunna uppnå drivmedelsbesparingar på drygt 20 procent år 0220, jämfört med 12 procent i Västeuropa.Dessa resultat presenteras två månader innan Goodyear Dunlop samlar representanter för Europas största åkerier i Bryssel för diskussioner om hur åkarna kan arbeta smartare och effektivare i avsikt att kunna reducera sina fordonsparkers drivmedelsförbrukning under kommande decenniet. Ett centralt ämne för debatt kommer att handla om däckens inverkan vad rör en förbättring av drivmedelseffektiviteten, minska utsläpp av koldioxid (CO2), och samtidigt tillgodose övriga prestandakrav i relation till vägsäkerheten.– Under kärva ekonomiska förhållanden måste åkare vara säkra på att vidtagna åtgärder verkligen medför utlovade drivmedelsbesparingar, omvittnar Boris Stevanovic, marknadsansvarig för lastbilsdäck vid Goodyear Dunlop EMEA (akronymen utläses Europa–Mellanöstern–Afrika, affärsområde alltså).– Fordonstillverkare, leverantörer av tillbehör, däcktillverkare och åkare måste samarbeta ännu intimare för att finna de bästa lösningsarna, vitsordar Boris Stevanovic. Åkarna måste vara säkra på att investeringar i deras befintliga fordonspaker leder till förbättringar av drivmedelsförbrukning och emissioner, som är motiverade ur lönsamhets- och miljöperspektiv i dessa kärva ekonomiska och lagkravsstipulerande tider.Europeiska lagstiftare, branschexperter och transportakademiker kommer att informera om de senaste innovationerna, juridiska trenderna och forskning för att hjälpa åkerier i olika sektorer och regioner att avsevärt reducera den totala drivmedelsförbrukningen 2020.Drygt 400 europeiska fjärr- och regionaltransportföretag i Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Tyskland, Polen, Frankrike, Spanien och Italien ingår i Goodyear Dunlops kartläggning genomförd under tidsperioderna september och november 2011.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile godkänt för ramavtal

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Tillbaka med ny poddsäsong

Tjejer blir allt mer intresserade av fordonsbranschen

Andelen tjejer på fordonsutbildningarna på gymnasiet har ökat de senaste fem åren. Kollar man på själva antalet så har tjejerna ökat med 330 procent sedan 2011.

STFG vill locka fler tjejer

Antalet tjejer ökar inom fordonsbranschen och på gymnasieutbildningar, men det ser olika ut i landet. På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer blygsamt och där jobbar man för att locka ännu fler.

Nyhetsbrev

De ska bli lastbilschaufförer

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer. På transportinriktningen är de flest, i årskurs två går åtta tjejer och 14 killar. Fyra av tjejerna berättade varför de valde utbildningen.

Arkiv

Jobb & Karriär
Han blir CCO på Unifaun

Kommer senast från Snow software.

Bockasjö tar över Landvetter logistik

Köper ut sin partner Swedavia.

Svenska kylbolaget köper upp i England

Nowaste skapar helautomatiserad logistik med Björn Borg

Blir partner när Björn Borg förnyar sin logistik.

Jobb & Karriär
Ny Nordenchef på Ingram micro

Återvänder till Sverige efter en sejour i Spanien och Portugal.

Här är Schenkers storsatsning i Södertälje

Ska ge 200 arbetstillfällen 2022.

Airmee utökar sin cykeltrafik

Erbjuder cykeltransporter i ytterligare två stadsdelar.

Bring utökar i Danmark

Klimatsmart invigning mitt i Stockholm

Wallenius SOL lägger till ny hamn

Skriver avtal med finsk storindustri.

Jobb & Karriär
Markus Trautmann lämnar Postnord

Går vidare till en tjänst som kommunikationsansvarig.

De får transportera avfall med järnväg

Mathem gör satsning på biogas

Stark prognos för transport och logistik

Bzzt ger sig in i budbranschen

Bring blir först med brittisk cykelmodell

Kommer till Stockholm redan i oktober.

Autostores nya Black line ska boosta boozt

Lagret i Ängelholm är först i världen med Autostores nya robotgeneration. Nu inleder man ett utvecklingssamarbete.

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Ica inför ny bränslestrategi

Izettles grundare investerar i Airmee

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Sänd till en kollega

0.114