23948sdkhjf

Informationsbrist gör åkare osäkra

| Av admin | Tipsa redaktionen

Ny forskning från Goodyear Dunlop Tires Europe visar att åkerier har stort intresse för att finna metoder för reducering av sina drivmedelskostnader och att bristen på information härom skapar oro över att inte kunna vidmakthålla lönsamheten under kommande decenniet.

Europas åkare ska träffas i Bryssel för att diskutera faktorer som påverkar deras drivmedelsräkningar. Alldenstund drivmedelspriserna ökar, efterfråga Europas åkare mer information som kan hjälpa dem att avsevärt minska sin drivmedelsförbrukning, visar ny forskning som genomförts av däcktillverkaren Goodyear Dunlop Tires Europe .Som väntat vidtar nästa alla åkare, 92 procent, olika åtgärder för att förbättra sin drivmedelseffektivitet. Sina ansträngningar till trots är de övertygade om att det finns mycket mer som kan göras för att förbättra situationen.Nära en tredjedel. 28 procent, säger sig kunna uppnå större drivmedelsbesparingar, därest de vore bättre informerade om faktorer, som påverkar deras lastbilars drivmedelsförbrukning mest.Den här bristen på information gör att många åkare förblir osäkra inför framtiden. Nära en av sex, 15 procent, är oroliga över att inte kunna bibehålla sin lönsamhet under det kommande decenniet, medan en femtedel, 19 procent, inte är säkra på om de kommer att kunna förbättra sin drivmedelseffektivitet inom samma tidsram.Östeuropeiska åkare är dock mer optimistiska rörande potentialen att uppnå större besparingar, möjligen pga att dieselkostnaden och nationell lagstiftning har påverkat dem i mindre utsträckning än deras grannar i väst under de senaste fem åren. En tredjedel av de polska åkarna, 33 procent, säger sig exempelvis kunna uppnå drivmedelsbesparingar på drygt 20 procent år 0220, jämfört med 12 procent i Västeuropa.Dessa resultat presenteras två månader innan Goodyear Dunlop samlar representanter för Europas största åkerier i Bryssel för diskussioner om hur åkarna kan arbeta smartare och effektivare i avsikt att kunna reducera sina fordonsparkers drivmedelsförbrukning under kommande decenniet. Ett centralt ämne för debatt kommer att handla om däckens inverkan vad rör en förbättring av drivmedelseffektiviteten, minska utsläpp av koldioxid (CO2), och samtidigt tillgodose övriga prestandakrav i relation till vägsäkerheten.– Under kärva ekonomiska förhållanden måste åkare vara säkra på att vidtagna åtgärder verkligen medför utlovade drivmedelsbesparingar, omvittnar Boris Stevanovic, marknadsansvarig för lastbilsdäck vid Goodyear Dunlop EMEA (akronymen utläses Europa–Mellanöstern–Afrika, affärsområde alltså).– Fordonstillverkare, leverantörer av tillbehör, däcktillverkare och åkare måste samarbeta ännu intimare för att finna de bästa lösningsarna, vitsordar Boris Stevanovic. Åkarna måste vara säkra på att investeringar i deras befintliga fordonspaker leder till förbättringar av drivmedelsförbrukning och emissioner, som är motiverade ur lönsamhets- och miljöperspektiv i dessa kärva ekonomiska och lagkravsstipulerande tider.Europeiska lagstiftare, branschexperter och transportakademiker kommer att informera om de senaste innovationerna, juridiska trenderna och forskning för att hjälpa åkerier i olika sektorer och regioner att avsevärt reducera den totala drivmedelsförbrukningen 2020.Drygt 400 europeiska fjärr- och regionaltransportföretag i Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Tyskland, Polen, Frankrike, Spanien och Italien ingår i Goodyear Dunlops kartläggning genomförd under tidsperioderna september och november 2011.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Inlandståg utökar godstransporterna med ellok

Vill ta sina transporter vidare ut i Sverige.

DHL tar Vasaloppet i mål

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Nyhetsbrev

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Arkiv

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.14