23948sdkhjf

Green Cargo stärker järnvägsfokus

Green Cargo går från att erbjuda bredd inom logistik till full fokusering på järnvägsverksamheten. Flera organisatoriska anpassningar och investeringar genomförs för att stötta den nya affärsidén ”Hållbar och effektiv järnvägslogistik för det svenska näringslivet”.

I november 2011 sålde Green Cargo av sin landsvägstransportverksamhet. Nu utreds en försäljning av tredjepartslogistiken (3PL) inom dotterbolaget Green Cargo Logistics (GCL).– Vi ska investera för framtiden och moderniserar lokomotivparken för drygt 1,6 miljarder kronor (SEK), framhåller Michael Stöhr, VD för Green Cargo. Vi vill ha möjlighet att investera i de vagnar och IT-system, som möter våra kunders krav på kvalitet och service. Vi ser att vi kan växa i betydelse som järnvägsföretag och skaffar oss nu ekonomiska möjligheter att förverkliga affärsmöjligheter kopplade till järnvägen.Affärsidéns inriktning mot det svenska näringslivet innebär inrikes transporter, men även exporttrafik till kontinenten, samt ett arbete för att skapa balans och effektivitet med returlaster. Dotterbolaget NTR, som erbjuder internationella järnvägstransporter, integreras i Green Cargos marknadsorganisation. Tidigare i år integrerades dotterbolaget TGOJ i moderbolaget.NTR:s kompetens stärker Green Cargos kunderbjudande och vi blir en enklare, effektivare leverantör av järnvägstransporter, fortsätter Michael Stöhr. Med TGOJ:s verkstäder som en del i vår egen verksamhet har vi större möjlighetet att vara flexibla i underhåll av vagnar och lokomotiv genom att se till att vi har tillgång till de resurser våra kunder efterfrågar.Green Cargo Logistics (GCL) har vuxit till rikets näst störste aktör inom 3PL och får med ny ägare möjlighet att fortsätta växa. Michael Stöhr:– Green Cargo Logistics har många nya avtal på gång, men behöver i likhet med järnvägsverksamheten göra stora investeringar för att klara tillväxten. I stället för att bromsa varandras utveckling ger en lyckad försäljning (av GCL) oss ekonomiska möjligheter att utveckla järnvägstrafik, samtidigt som GCL får en ägare, som kan investera för deras expansion.Visionen för Green Cargo är att år 2021 nå Järnvägslogistik i Världsklass.– Vi ska bygga på det vi redan gör och göra det ännu bättre, försäkrar Michael Stöhr. Visionen Järnvägslogistik i Världsklass är en rejäl utmaning, som kommer att ta tid att förverkliga. Men det är en resa, som är nödvändig om vi ska finnas kvar på den framtida svenska transportmarknaden. Genom vår intensifierade fokus på järnvägsverksamhet är resan redan påbörjad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047