23948sdkhjf

Marathon+ ny familj lastbilsdäck

En ny familj lastbilsdäck från Goodyear Dunlop, Marathon+, uppges reducera driftskostnaderna ytterligare jämfört med föregående däckfamilj liksom även jämfört med konkurrerande produkter.

Styr- och drivaxeldäcken Goodyear Marathon LHS II+ respektive LHD II+ för fjärrtransporter uppges ha det lägsta rullmotståndet hittills av Goodyears alla lastbildsdäck, tillika med förbättrat våtgrepp jämfört med föregående däcksgeneration, men utan reducering av körsträckan. De nya däckens rullmotstånd uppges vara 7 procent lägre än Marathon LHS II- respektive LHD II-däckens, vilket förstås leder till lägre drivmedelsförukning och därmed till reducering av avgasutsläpp.Med drivmedelskostnader, som i vissa fall uppgår till 34,9 procent av ett fordons totala driftskostnader, följt av förarkostnader om 27,1 procent, och däckkostnader, som utgör blott 2,4 procent, fokuserar Goodyear på teknik som reducerar drivmedelsförbrukningen ännu mer. Ett sju procent lägre rullmotstånd jämfört med föregående däckgeneration har uppnåtts genom en förbättring av slitbaneblandningen, kallad Silefex, och som utvecklats vid Goodyear Innovation Center i Luxemburg. Det består av en idealisk mix av silikafyllnader och naturgummi av premiumkvalitet.Utöver lägre rullmotstånd har vissa storlekar av Marathon LHS II+ styrdäck även högre belastningsindex, vilket ökar lastkapaciteten. Ett lägre rullmotstånd samverkar till mindre drivmedelsförbrukning och emissioner.Att ersätta den tidigare däckgenerationen med den nya kan leda till en reducering av drivmedelsförbrukningen med 1 procent, vilket för en dragbil- och trailerkombination med en förbrukning av 3,3 liter milen och drivmedelspris om 1,20 euro, ca 11 kronor, och en årlig körsträcka om 120 000 km, kan leda till en besparing av 500 euro, ca 4 600 kr, per ekipage och år, samt en reducering av koldioxid-utsläpp (CO2) om ca 1 ton.För utvecklingen av den nya däcksgenerationen har Goodyear Dunlop bedrivit ett nära samarbete med Mercedes-Benz Trucks, i form av tester inklusive slitage och våtgrepp. För att garantera korrekta resultat bibehållna under däckens hela livslängd deltog flera fordonsflottor i fältutprovningarna, som pågick i perioder om 18 månader inom fjärrtransporter med Mercedes-Benz Actros 1841- och 1844-modellerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078