23948sdkhjf

Bring i blåsväder efter cabotage

Alla Brings avtal med åkerier ska nu granskas efter att en lastbilstransport på uppdrag av Bring Frigo togs på bar gärning när den bröt mot gällande cabotageregler på tisdagen. Dag Mejdell, koncernchef i Bring, beordrar en fullständig översyn.

Bring-koncernen ingår i Posten Norge som slår fast att olaglig cabotagetrafik inte ska förekomma i någon del av koncernens verksamhet. I Bring-koncernen ingår stora och kända transport- och logistikbolag, bland andra Bring Frigo, Bring Cargo, Bring Parcel och Combitrans. Samtliga nämnda transport- och logistikbolag bedriver omfattande verksamhet i såväl Norge som Sverige. Bolagen i Bring-koncernen utför transporter i hela Europa.Efter att det under tisdagen upptäcktes en lastbilstransport på uppdrag av Bring Frigo, som bröt mot norska cabotagebestämmelser, har Posten Norge verkställt en fullständig genomgång av alla koncernens transportuppdrag. Samtidigt skärps rutiner och kontroller:– Det är helt oacceptabelt att det har skett en olaglig cabotagetransport i vår verksamhet. Det ska självklart inte förekomma, säger Dag Mejdell. Koncernchefen bekräftar att det nu har verkställts en fullständig översyn av alla koncernens transportuppdrag för att kontrollera att det inte förekommer brott mot cabotagebestämmelserna. Dessutom skärps rutinerna bland annat genom att transportörer som används för enskilda uppdrag skriftligen måste intyga att olaglig cabotagetrafik inte förekommer.– Vi har god kontroll och stränga regler för detta i våra relationer med våra fasta underleverantörer. Samma kontroll och stränga regler ska även gälla för åkerier som utför tillfälliga transportuppdrag för Bring/Posten Norge, säger Dag Mejdell.Bring/Posten Norge framhåller att ökad internationell handel och ökade godstransporter innebär att användande av internationella transportörer är helt normalt.– Bring har stor internationell verksamhet och kör mycket utrikestrafik både med egna och inhyrda chaufförer. Men när utländska transportörer är i Norge, ska självklart norska regler följas, säger Dag Mejdell.Nationella cabotageregler ska efterföljas i varje enskilt land där Bring/Posten Norge bedriver verksamhet. De norska cabotagereglerna innebär bland annat att utländska transportörer kan köra upp till tre turer inrikes när de är i Norge, inom en vecka. Förare som kör regelbundet för Posten Norgeägda bolag följer samma regler. Detta följs upp noggrant. Bland annat används GPS och trackingsystem i lastbilarna vilket säkrar kontroll och dokumentation i efterhand.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078