23948sdkhjf

Kajnära autotruckar prisade

Utomhusgående batteridrivna autotruckar för mellantransporter av containrar i Hamburgs containerhamn har förlänats ett miljöpris pga batteridriftens miljövänlighet i den kajnära lasthanteringen.

Det är Hamburgs hamnförvaltningsbolag Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) som tillsammans med konstruktören, tillverkaren och leverantören av de ryggbärande autotruckarna, Gottwald Port Technology GmbH, förlänats utmärkelsen Hansa Globe långsiktiga-hållbarhets-pris för noll utsläpp av miljöskadliga avgaser. Autotruckarna – eller AGV:eerna (som står för Automated Guided Vehicle) – har gått i skarp drift i Hamburgs Altenwerderhamnterminal sedan maj månad 2011 med förflyttning av containrar mellan kaj och blockstaplingsterminal.Projektet att batterifiera hamnhanteringen har sponsrats av Förbundsrepubliken Tysklands miljöministerium och ingått i hamnens noll-utsläpps-projekt, som avslutades i höstas för att övergå till nästa testfas, som går ut på att visa vad autotruckarna går för under vinterkalla förhållanden, när som bekant batterispänningar pläga ha för vana att sjunka under den för driften erforderlig nivå, med ty åtföljande risk för driftstörningar eller tappade orkar. Utfaller det verkliga lackmustestet trots eventuella farhågor om motsatsen positivt, avser HHLA att framgent investera i batteridrivet avgasfria och tystgående autotruckar för containerförflyttningen i containerhamnen.Liknande containerhantering medelst ryggbärande autotruckar har sedan årtionden med god framgång bedrivits i nederländska Rotterdams ect-containerterminal i Maasvlakte, enligt FROG-metoden för styrning och orientering av AGV:eerna, i Free-Ranging On Grid-nätverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063