- Cargonets beslut att kraftigt reducera den svenska inrikes kombitrafiken är knappast överraskande i ljuset av mångmiljonförluster som kryddats med kraftigt höjda banavgifter för en undermålig infrastruktur, säger Stig Wiklund. De senaste dagarnas turbulens bidrar knappast till att öka förtroendet för produkten som sådan.Stig Wiklund framhåller att detta samtidigt öppnar möjligheter för nya aktörer och nya affärskoncept att komma in på banan.- Svensk kombitrafik star inte och faller med det som nu hander på marknaden, säger han. Kortsiktigt ställer det till problem för godskunderna, men långsiktigt kommer kombitrafiken att fortsätta utvecklas i Sverige. Utvecklingstakten bestäms bland annat av myndigheter och politiska beslut om avgiftsnivåer, infrastrukturens kvalitet och om förutsättningarna för intermodala transporter.
Turbulensen banar väg för nya kombiaktörer
Stig Wiklund, ordförande i Näringslivets Transportråd, säger till Transport & Logistik iDag/transportnet.se att den rådande turbulensen inom svensk kombitrafik är olycklig och djupt bekymmersam för godskunderna som drabbas. Samtidigt skapar turbulensen möjligheter för nya aktörer och affärskoncept att komma in på banan.