23948sdkhjf

Fler FLIRT-tåg till Helsingfors

Finländska samriskbolaget Junakalusto Oy har lagt en tilläggsbeställning på ytterligare nio FLIRT motorvagnståg hos Stadler Rail Group i tillägg till den tidigare ordern på 32 FLIRT-tåg till en ny bansträckning mellan Helsingfors och Vanda internationella flygplats.

2004 grundade stadsförvaltningarna i Helsingfors, Esbo, Vanda och Kauniainen ett samriskbolag med finländska statsjärnvägen Valtion Rautatiet Oyj (VR) samriskbolaget Junakalusto Oy i ett delat ägarskap om 65–35 procent mellan parterna, för att administrera anskaffning och underhåll av rullande järnvägsmateriel samt ställa till VR:s förfogande för bedrift av järnvägstrafik. Järnvägmaterielen är avsedd för en ny järnvägslinje, som förbinder Helsingfors stadscentrum med Helsingfors internationella flygplats (HEL) i Vanda.Till den här nya järnvägslinjen ska från december 2014 en kompletterande S-banelinje byggas, den s k Ringlinjen, som ska förbinda Helsingfors stadscentrum med grannkommunerna Esbo, Vanda och Kauniainen med den internationella flygplatsen HEL. Det är till denna Ringlinje, som Junakalusto Oy nu lägger en tilläggsbeställning på ytterligare nio FLIRT-tåg till de ursprungliga 32 hos schweiziska Stadler Rail Group.Peter Spuhler, ägare till och VD för Stadler Rail Group, gläder sig över tilläggsbeställningen från Finland:– Utlösningen av optionen till den ursprungliga beställningen från 2006 på ytterligare FLIRT-tåg är ett bevis på att vår kund är tillfredsställd med de sedan tre år tillbaka redan i drift befintliga FLIRT-tågen. Vi är stolta över våra speciellt vintertrafikdugliga bredspårs-FLIRT-tåg, som utgör ett kvitto på Stadlers innovationskompetens.Akronymen FLIRT står för Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug, ett motorvagnståg uppdelat i fyra vagndelar om sammanlagt 260 sittplatser, en låggolvandel om drygt 80 procent, en toalett för rörelsehindrade (handikapptoa) och ett multifunktionsutrymme för rullstolar, barnvagnar och cyklar. Ett modernt informationssystem med 11 platt-TV-bildskärmar visar tågets färdväg, nästkommande anslutningar, väderleksrapporter och annan för resenärerna relevant information. På sex ställen i tåget finns SOS-larmkontakter för samtal mellan resenärer ombord i vagnarna och tågets förare eller förarassistenter. Tågets max hastighet uppnår 160 km/h, samt är tåget utrustat med den finländska statsjärnvägens säkerhetssystem EBICAB, men kommer senare att uppgraderas till det europeiska säkerhetssystemet ETCS.Tack vare den finländska järnvägens breda spårvidd om 1 524 mm, ett arv från den ryska tsartiden när Finland tillhörde Tsar-Ryssland och järnvägarna byggdes, får inredningen problemfritt plats för ett stolsarrangemang om 3+2 stolar i bredd med god komfort och generöst med utrymme. De till Finland levererade FLIRT-tågen är anpassade för drift under finländska vinterförhållanden i arktisk kyla ned till –40°C, och till skillnad från normalspårsbreda FLIRT-tåg har de finlänska 50–100 procent kraftigare isolering och treglasfönster för att hålla den arktiska kylan ute.Värmeanläggningen i de finländska FLIRT-tågen är kompletterad med en anläggning för återvinning av värme. Den från passagerarkabinerna uppvärmda luften utnyttja för att förvärma kalluften som tas in som friskluft till passagerarutrymmena, vilket minskar avsevärt tågets energiförbrukning. Därtill är hetluftaggregat inbyggda i instegsområdena till vagnarna för att hålla värmen inne på konstant nivå även under tåguppehållen då passagerare kliver av och på i vagnarna.Stadler Rail Group finns representerat i Altenrhein, Bussnang, Winterthur och Biel i Schweiz, i Berlin-Pankow, Berlin-Hohenschönhausen, Berlin-Reinickendorf och Velten i Tyskland, i Polen, Ungern, Tjeckien, Italien, Algeriet och USA. Gruppen sysselsätter runt 4 000 anställda.I Stadler Rail Groups produktprogram ingår GTW (GelenkTriebWagen), varav 553 redan sålts, Regio Shuttle RS1, varav 497 är sålda, FLIRT, varav 714 är sålda, och dubbeldäckartåget KISS, vara 133 år sålda. Av spårvagnsfamiljerna Variobahn är 290 sålda, och av Tango 101 sålda. För övrigt ingår också lokomotiv och kuggdrivna tåg (för branta alpsträckor) i produktprogrammet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063