23948sdkhjf

Ministern värnar om svensk åkerinäring

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd säger till Transport & Logistik iDag/transportnet att det är viktigt att regeringen tar tag i cabotagefrågan och om svensk åkerinärings konkurrenssituation.

Svensk åkerinärings konkurrenssituation har under hösten och vintern vid ett antal tillfällen debatterats i riksdagen. Transport & Logistik iDag/transportnet.se refererade tidigare den här veckan till en fråga för skriftligt svar från den socialdemokratiska riksdagsledamoten Anders Karlsson.Även några andra riksdagsledamöter – bland andra de vänsterpartistiske riksdagsledamoten Jonas Sjöstedt - har under hösten debatterat frågan om social dumping för lastbilsförare och om åkerinäringens konkurrensläge.- Jag kommer att hålla i frågan om cabotaget och om svensk åkerinärings konkurrenssituation, en problematik som är mycket viktig att komma tillrätta med, säger Catharina Elmsäter-Svärd till Transport & Logistik iDag/transportnet. . Och vi ska göra den bred, för den spänner verkligen över många områden. Jag är inte heller tillfreds med den situation som råder. Samtidigt vill jag inte ta bort möjligheten till cabotage, för det är i grunden det effektiva och smarta sättet att använda våra transporter över landgränser för att slippa tomtransporter. Catharina Elmsäter-Svärd förklarar att om man tittar på de europeiska åkeriernas cabotage, det vill säga de som egentligen har tillstånd att utföra transporter inom de regler som gäller för cabotage, ser man att det på svenska vägar är 2 procent som utförs av utländska åkerier. - När polisen gjort sin tillsyn och till exempel tittat på kör- och vilotider har det rapporterats in ungefär 25 000 förseelser när det gäller detta, säger Catharina Elmsäter-Svärd. Där har man kunnat konstatera att utländska förare inte är överrepresenterade. Med detta sagt skulle jag inte vilja påstå att det inte finns problem. Jag har också själv varit ute och sett detta, och jag har pratat både med Sveriges Åkeriföretag och med Transportarbetarförbundet. Jag har lyssnat på dem. Catharina Elmsäter-Svärd vill påminna alla transportköpare om det beställaransvar som trädde i kraft den 4 december i Sverige och ett antal övriga länder .- Det är otroligt viktigt med information och kunskap om att den som beställer också kan bli straffad om han eller hon inte tänker efter före, säger hon. Det är någonting nytt. När det gäller arbets- och anställningsvillkor, vilket är frågor som arbetsmarknadsministern ansvarar för, kan jag ändå konstatera att det inte är aktuellt med någon särreglering för en specifik bransch. För chaufförer där svenska villkor ska gälla är det naturligtvis viktigt att vi upprätthåller den svenska modellen med ansvarstagande parter som i kollektivavtal kommer överens om rimliga villkor och som vakar över villkorens efterlevnad. När det gäller polisens arbete med tillräckliga kontroller och tillsyn av efterlevnad av tillstånd, vilket är en fråga justitieministern ansvarar för, konstaterar Catharina Elmsäter-Svärd att polisen årligen kontrollerar omkring 38 000 förare av tunga fordon på landets vägar och 758 000 av de arbetsdagar som dessa förare utför. - Sverige är beroende av ett väl fungerande transportsystem, och i det ingår utländska transportföretags och förares vägtransportarbete, säger hon. Jag är för en fri inre marknad, där tjänster kan röra sig fritt över gränserna och där unionens åkare också fritt får utföra vägtransporter. Catharina Elmsäter-Svärd har noterat att det många gånger har gjorts jämförelser med Tyskland som har en speciell kontrollmyndighet för yrkesmässig trafik på väg - en myndighet med namnet BAG. - När jag har pratat med åkeribranschens företrädare har det också kommit upp som ett förslag, säger hon. Egentligen kanske det inte handlar om myndigheten i sig, men jag tycker att det är ett gott exempel på hur man kan ta tag i problemet genom att ha mer samordning från olika delar. Det kanske inte är en myndighet i sig som vi behöver ha utan mer det som den skulle kunna göra. Det är det som man är ute efter, och jag tror att det är riktigt. När det gäller kravet på gott anseende är Catharina Elmsäter-Svärd av uppfattningen att om man ska utöva yrkesmässig trafik och inte längre uppfyller det som gäller utan har gjort allvarliga och upprepade överträdelser, till exempel vad gäller löner och anställningsförhållanden, har man inte längre ett gott anseende, det som ställs som krav. - Då kan Transportstyrelsen dra in tillståndet, säger hon. Jag har frågat Transportstyrelsen och fått svaret att det inte är så många tillstånd som dras in, utan när de försvinner kanske det är för att någon har slutat eller av andra skäl inte längre finns kvar i yrkesmässig trafik,. Då är frågan om det finns ett mörkertal eftersom polisen inte upplever att det är någon idé att anmäla vidare till åklagare, därför att åklagare lägger ned ärendet och det då inte heller kommer vidare till Transportstyrelsen. Det tycker jag känns angeläget att veta, även om vi tror oss veta. Men jag tror att vi verkligen skulle behöva veta. Jag upprepar att det är viktigt att vi tar tag i den här frågan. Jag kommer att hålla i den. Och vi ska göra den bred, för den spänner verkligen över många områden. Jag är inte heller tillfreds med den situation som är. Samtidigt vill jag inte ta bort möjligheten till cabotage, för det är i grunden det effektiva och smarta sättet att använda våra transporter över landgränser för att slippa tomtransporter.Text: Anders Karlsson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065