23948sdkhjf

Lufthansas Cool Center rekordbygge

På rekordtiden blott sex månader har Lufthansa Cargos nya Cool Center för temperaturkänslig flygfrakt byggts, inretts och driftats vid Frankfurt am Mains flygplats Fraport. Här finns allt för olika temperaturzoner.

På en yta av 4 500 m2 inryms fyra olika temperaturzoner och därtill en djupfrysningscell för extremt låga frystemperaturer i den nya Lufthansa Cargo Cool Center, till vilket allt slags temperaturkänsligt gods hädanefter dirigeras i obruten kylkedja. Cool Centret är det senaste synliga beviset för flygbolagets framgångar inom området temperaturreglerade flygfraktsändningar, ett segment inom Lufthansas flygfrakt som uppvisat en tillväxttakt på hela 15 procent.Etableringen av Lufthansa Cargo Cool Center kommer att strömlinjeforma temperaturreglerade sändningar i ett snabbare och säkrare flöde och med högre grad av effektivitet vid Lufthans Cargos stora fraktterminal vid Frankfurt Flughafen (FRA). Under senare år har Lufthansa Cargo investerat mycket i säkrare teknik och lastbärare, Opticooler, för att garantera obruten kylkedja och på så vis attrahera ännu större volymer temperaturkänsligt gods från de stora varuägarna och avlastarna.Nyligen startade Lufthansa Cargo också driften vid sitt första globala och internationella pharmaceutiska nav – Pharma Hub – i Hyderabad i Indien. Temperaturkänsliga läkemedel, vacciner, insulin och kliniska prover måste alla transporteras och mellanhanteras i en noggrant övervakad och vidmakthållen kylkedja från avsändningsort till slutdestination för att inte riskera skadas eller fördärvas, något som Lufthansa Cargo finputsar för att positionera sig som det självklara, givna alternativet vid valet av transportör. Tillförlitlighet är kungsord i slik hantering.Inför en församling av ca 200 inbjudna gäster underströk dr Andreas Otto, ledamot av Lufthansa Cargo ledningsgrupp och ansvarig för Produkter och Försäljning, betydelsen av det nyinvigda Lufthansa Cargo Cool Center för flygbolagets fortsatta tillväxt inom den högst speciella och extremt krävande flygfraktsektorn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094