23948sdkhjf

AEA välkomnar EU:s Airport Package

De europeiska flygbolagens intresseorganisation The Association of European Airlines (AEA) välkomnar EU-kommissionens förslag om förstärkning av konkurrensfrämjande åtgärder för att effektivisera markhanteringen vid Europas flygplatser.

Med målsättning att eliminera konstlade begränsningar av antalet tillåtna markhanteringsbolag (ground handling-bolag) presenterar EU-kommissionen ett Airport Package med nya betämmelser, som kommer att påverka bagagehantering, ramphantering, drivmedelspåfyllning (tankning), flygfrakt- och posthantering.– Flygbolag är alltfort beroende av tjänsteleverantörer (av marktjänster), som i många fall verkar som monopolföretag på flygplatserna, påpekar Ulrich Schulte-Strathaus, generalsekreterare för The Association of European Airlines (AEA). Det är inte bra för vare sig flygresenärer eller för flygbolagen. Det nu av EU-kommissionen föreslagna förordningspaketetet, the Airport Package, är ett steg i rätt riktning för att främja konkurrensen och förbättra kvaliteten på markhanteringstjänsterna.Vid mindre flygplatser kommer valmöjligheterna (mellan olika tjänsteleverantörer) emellertid att förbli begränsade. AEA är av åsikten att de nya (föreslagna) reglerna skulle få ökad tyngd, därest flygplatsbrukare får mer att säga till om vid upphandlingen av marktjänster, där fortfarande begränsningar råder.– Ny flygplatskapacitet är en angelägenhet för EU:s medlemsstater, men EU-kommissionen är medveten om att flygplatsernas växande trafikproblem med ty följande förseningar och besvär för kunderna utgör ett verkligt hot mot Europas konkurrenskraft. Kommissionens försök att komma tillrätta med kapacitetsproblemet genom att angripa och göra om bestämmelserna för slots är att angripa symptomen, men inte själva orsaken till problematiken. Det åligger EU:s medlemsstater att själva skyndsamt ta itu med kapacitetsproblematiken vid de större flygplatserna.EU-kommissionens proaktiva engagemang till den kommersiella luftfartens fromma med de förelagna åtgärderna i The Airport Package har hjälpt att avvärja några skadliga förändringar, och AEA välkomnar förtydligandet av reglerna för handeln med flygplats-slots. Samtidigt är AEA extremt oroade över de föreslagna ändringarna i bestämmelsen ”use it or lose it” (dvs nivån eller graden av utnyttjande av sig tilldelade slots).– Därest denna (nya) bestämmelse godkänns, kommer den att allvarligt begränsa flygbolagens möjligheter att reagera på förändringar i efterfrågan på deras tjänster, varnar Ulrich Schulte-Strathaus. Flexibilitet i verksamheten är en absolut nödvändighet under de för dagen rådande svåra ekonomiska förutsättningarna (tuffa ekonomiska klimatet).Om de i The Airport Package föreslagna åtgärderna för att uppmuntra till striktare bullerregler kommenterar AEA följande:– EU-kommissionen har integrerat några avsnitt ur (FN-organet) ICAO:s Balanced Approach i sina förslag, men vi uppmanar EU:s medlemsstater att kartlägga det kompletta utbudet av ljuddämande tekniker snarare än att fokusera enbart på begränsningar i flygverksamheten.EU-kommissionens förslag till åtgärder enligt The Airport Package går nu vidare till Europaparlamentet och Europarådet för vidare behandling.Med hjälp av en sammanlagd flygplanflotta om 2 670 trafikflygplan luftbefordrar AEA:s 35 medlemsbolag årligen sammantaget ca 380 miljoner resenärer och 6 miljoner ton flygfrakt till 650 destinationer i 167 länder genom ca 11 000 dagliga flygningar. Verksamheten skapar runt 405 000 direkta arbetstillfällen och omsätter sammanlagt rund 86 miljarder euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064