23948sdkhjf

Linköpingsflyget kommunens ansvar

Linköpings kommun och flygplantillverkaren SAAB* har förhandlat fram ett nytt avtal för Linköping City Airport (LPI), som innebär att kommunen tar över ansvaret för den civila flygverksamheten.

– Detta samverkansavtal ger en synnerligen god grund för att utveckla affärsflyget och framtida företagsetableringar, bedömer Paul Lindvall (m), ordförande för Linköpings kommuns kommunstyrelse. Genom att kommunen blir huvudansvarig för civilflyget, underlättas också vår regionala samverkan kring flygplatserna.I såväl gemensam översiktsplan för Linköping–Norrköping som strategisk plan för Linköping utpekas flygplatsen med sitt strategiska läge nära nya resecentrum och E4, som ett utvecklingsområde. Kommunägda bolaget ResMex har förvärvat flera fastigheter för att möjliggöra Linköping Aviation Park för företag inom flygkunnande. Företagsparken beräknas rymma 2 000 arbetsplatser.De senaste åren har affärsflyget på Linköping City Airport (IATA-kod LPI) utvecklats starkt, med direktförbindelser till Köpenhamns Kastrup (CPH), som trafikeras av NextJet, och Amsterdams Schiphol (AMS), som trafikeras av KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, ett av världens allra äldsta flygbolag under fortsatt samma namn). Affärsflyget har stor betydelse för universitetet och näringslivet. 2011 passerar antalet resenärer 100 000.– Avtalet ligger helt i linje med våra översiktsplaner, där vi planerar för att utveckla civilflyget och företagandet i anslutning till flygplatsen, säger Paul Lindvall. Att det finns en bred politisk enighet bakom avtalet ger en stabil grund för framtiden.Avtalet är viktigt också för Linköpings position som rikets flyghuvudstad, med 18 000 personer verksamma inom flygrelaterade verksamheter.– Flyget har varit grunden för Linköpings moderna utveckling och sysselsätter tusentals Linköpingsbor, inflikar kommunalrådet Lena Micko (s).– Fler arbetstillfällen och näringslivets utveckling är de viktigaste skälen till att säkra civilflygets möjligheter att flyga på LPI, fastslår kommunalrådet Linnea Darell (fp).Avtalet innebär att ett kommunalt bolag tar över ansvaret för den civila flygverksamheten och arrenderar flygterminalens område av SAAB. Bolaget köper även de tjänster, som behövs för driften av flygplatsen och ansvarar för bl a incheckning, säkerhetskontroller, marknadsföring och underhåll.SAAB äger flygplatsen och innehar drifttillståndet, samt ansvarar för infrastruktur, flygtrafikledning, räddningstjänst, drivmedelsförsörjning m m. Samt fortsätter förstås att använda flygplatsen för testverksamheten av sina flygplan även framgent.Kommunens kostnader för LPI för 2012 är budgeterade till 22,4 miljoner kronor. Under åren 2012–2016 ger SAAB ett utvecklingsbidrag på sammanlagt 30 miljoner kronor. Avtalet gäller t o m 31 december 2020, samt tryggar även verksamheten för privatflyget, där Linköping har en av rikets största flygklubbar.* SAAB står för Svenska Aeroplan AktieBolaget, grundat under andra världskriget för att trygga rikets försörjning av svensktillverkade krigsflygplan till rikets försvar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062