23948sdkhjf

Södertälje Hamn effektiviserar

För att effektivisera hanteringen av containrar via Södertälje hamn genomför Hamnen en genomgripande processkartläggning av vad som händer från avrop till skickad faktura (värdeflödesanalys).

Sedan flera år tillbaka tillämpar Södertälje Hamn AB s k resurssnål produktion, även kallad Lean Production eller Toyotamodellen, för att effektivisera alla moment i hamnhanteringen. Nu genomförs en omfattande processkartläggning av vad som händer från avrop till faktura.På en vägg i ett rum kallat framtidsrummet på Södertälje Hamns hamnkontor sitter nulägesanalysen, som visar dagens process ser ut steg för steg. För varje steg analyseras hur lång tid arbetet tar (processtid), den totala tiden för delmomentet (ledtid) och det som kallas ”rätt från mig”, ett kvalitetsmått uttryckt i procent. Genom att visualisera processen, blir det mycket tydligt vilken förbättringspotential som föreligger. Önskat läge är ca en halv meter eller ca 30 procent kortare än nuläget. I verkligheten handlar det om en ännu större förbättring.– Vi halverar antalet processteg från 26 till 13, och den värdeadderande tiden kan öka från 6 till 20 procent, beskriver Tommy Engström, trafikchef vid Södertälje Hamn AB och ansvarig för kartläggningen.Samma genomlysning kommer att göras av lossning och lastning av fartyg. Målet är att göra 20–25 lyft/timme och kran. För att Södertälje Hamn ska gå iland med det, bjuder Hamnen in även sina kunder i lean-arbetet.– Vi vill utvecklas tillsammans med våra kunder, deklarerar Erik Froste, VD för Södertälje Hamn AB. Att göra dem delaktiga i lean-arbetet är en möjlighet även för dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094