23948sdkhjf

DHL katastroftränar personal

Deutsche Post DHL och UNDP startar katastrofträning för flygplatspersonal inom ramen för programmet GARD (Get Airports Ready for Disaster) i Denpasar på Bali och i Kupang på Väst-Timorerna.

Tillsammans med indonesiska regeringen har DP DHL och FN-organet UNDP (United Nations Development Programme) dragit igång utbildningen av flygplatspersonal inom ramen för GARD, Get Airports Ready for Disaster, för att bättre förbereda sådan personal att klara av hanteringen av påföljderna efter en naturkatastrof. Efter en första GARD-utbildning på flygplatserna vid Makassar och Palu 2009 genomförs årets utbildningskurser på Ngurah Raih Airport vid Denpasar på Bali respektive vid El Tari Airport vid Kupang på Väst-Timorerna.Årets utbildning organiseras och stöds finansiellt av Indonesiens Transportministerium, med stöd från FN-organet UN-OCHA (United Nations Office for Co-ordination of Humanitarian Affairs. Det är en utvidning av den första GARD-utbildningen, som ägde rum i Jakarta 2009.– Den här utbildningen är synnerligen matnyttig för flygplatspersonal i naturkatastrofbenägna regioner respektive nära sådana regioner, alldenstund den lär ut hur man vidtar effektiva åtgärder omedelbart efter en naturkatastrof, vidhåller Herry Bakti, generaldirektör för Luftfart vid Indonesiens Transportministerium.– Vi har samlat på oss nog med erfarenheter av åtgärder för nödhjälp efter en naturkatastrof för att vara medvetna om vikten av effektiv flygplatslogistik när det kommer till kritan att få all slags katastrofhjälp snabbt på plats efter en naturkatastrof, inflikar Carl Schelfhaut, chef för International Relations & Disaster Management Asia Pacific vid DP DHL. GARD-initiativet låter oss dela med oss av våra logistiska expertkunskaper till lokala samhällen under katastrof-fria tider. Förutom Indonesien drar också Nepal och Bangladesh nytta av GARD-utbildningen.– Under det senaste decenniet har UNDP stött Indonesiens regering med att bidra till att etablera de nödvändiga institutioner och lagstiftning som erfordras för en effektiv katastrofavvärjning och hjälpadministration, samtidigt som vi stärkt samhällets förmåga att ta hand om och reducera riskerna för naturkatastrofer, vidimerar Beate Trinkman, landschef för UNDP Indonesia. Den här utbildningen organiseras i partnerskap med DHL, som förbereder utvalda flygplatser i Indonesien för mottagande av katastrofhjälpsändningar. Något, som är helt relevant för landet, alldenstund flygplatser utgör frontlinjen för hjälpinsatser efter en naturkatastrof.Även AIFDR (Australia-Indonesia Facility for Disaster Reduction) och AUSAID (Australian Agency for International Development) är med om att finansiera GARD-utbildningen som en del av UNDP:s stöd för katastrofhjälpsadministration i Indonesien, ett av världens mest naturkatastrofbenägna områden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062