23948sdkhjf

15 fartyg för renare hav

15 fartyg tillhöriga rederierna Stena Oil, Topoil AB, TransAtlantic och Stena Oil har anmälts till Göteborgs Hamns kampanj för renare hav och luft, och kompenseras ekonomiskt för sina val av renare drivmedel i hamnens farvatten.

Göteborgs Hamn har i åratal tagit ut en extra avgift av fartyg som drivs av drivmedel, vars svavelhalt överstiger 0,5 procentenheter. Efter samråd med Göteborgs Skeppsmäklarförening m fl berörda parter beslöt Göteborgs Hamn i våras att intäkterna från den s k miljödifferentierade hamntaxan ska återinvesteras i de rederier, som satsar på rena drivmedel, dvs drivmedel med svavelhalt om maximalt 0,1 procentenheter. Även andra miljövårdande åtgärder premieras av Hamnen.Hittills har 11 fartyg sökt ersättning för att de seglar på drivmedel med högst 0,1 procent svavelhalt. Sex fartyg seglas av Stena Oil, fem av Topoil AB, i tät trafik inom hamnområdet alldenstund detta är bunkerfartyg som försörjer andra fartyg med drivmedel.– Samarbetet med Göteborgs Hamn är en naturlig fortsättning på vårt miljöarbete, förklarar Carl Johan von Sydow, projektansvarig för försäljning och logistik vid Topoil AB. Det är vår övertygelse att en aktiv miljöstrategi kommer att driva på utvecklingen framåt och vara lönsam för såväl företagen som för miljön.En annan del av kampanjen går ut på att de 20 första gröna fartyg, som anlöper hamnen i år, får dela på 600 000 kronor. Med grön avses att fartyget ska klassas som Good Environmental Performance enligt det internationella miljöindexet Clean Shipping Index. Hittills har rederiet TransAtlantic anmält tre fartyg och tankrederiet Tärntank ett fartyg som gröna fartyg.För att klassas som grönt enligt Clean Shipping Index måste fartyget ha goda värden inom samtliga fem områden så som koldixod (CO2), svaveloxider (SOx), partiklar (PM, står för Particle Matters), kväveoxider (NOx), kemikalier, vatten och avfall. Exempelvis kan det innebära att fartyget måste kunna el-anslutas vid kaj, rena sina utsläpp med s k scrubbers, bruka miljöanpassade oljor och rengöringsmedel ombord, samt separera sitt avfall (avfallssortering) för återvinning vid kaj.– TransAtlantic har tre fartyg, som anlöper Göteborgs hamn varje vecka, och de har alla höga miljöprestande enligt Clean Shipping Index, försäkrar Annelie Rusth Jensen, miljöansvarig vid TransAtlantic.Det finns utrymme för fler rederier att deltaga i Göteborgs Hamns miljökampanj, såväl i programmet, som premierar renare drivmedel, som programmet, som kompenserar gröna fartyg.– Det är vår förhoppning att fler uppdagar vår kampanj, framhåller Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB.Med ca 11 000 fartygsanlöp om året är Göteborgs hamn Nordens största. En tredjedel av svensk utrikeshandel och 65 procent av all containertrafik går via Göteborgs hamn. Vidare är hamnen rikets enda som är kapabel att ta emot världens största containerfartyg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066